قاسمی: راهبری، تسهیلگری و حل مشکلات دانشی بخش کشاورزی در دستور کار موسسه است

پایگاه خبری DA1news: معاون سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در قالب دهمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تات گفت: توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی به منظور افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در عرصه‌های کشاورزی با هدف ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید در راستای نیل به امنیت غذایی ماموریت کلان نظام آموزش و ترویج کشاورزی است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات مهدی قاسمی، رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات را به عنوان متولی توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی بخش کشاورزی با بهره‌گیری از ظرفیت گسترده شبکه ترویج کشاورزی در سطح دهستان‌های کشور با مشارکت موسسات و مراکز تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: راهبری و تسهیلگری، مسئله‌یابی و مسئله گشایی و حل مشکلات دانشی بخش کشاورزی در دستور کار این موسسه است. رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: افزایش بهره وری و دانش بنیان کردن بخش کشاورزی در تحقق افزایش تولید محصولات کشاورزی از ۲۵ به ۱۲۵ میلیون تن نقش مهمی داشته است.

مهدی قاسمی میزان پیشرفت امروز بخش کشاورزی نسبت به اوایل انقلاب را مرهون سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، زحمات و فعالیت ها در بخش ترویج دانش و فناوری دانست.

وی از برگزاری ۵ کاروان ترویجی در سال جاری خبر داد و گفت: در راستای الگوی کشت دو کاروان کشت بهاره و پاییزه با مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها بر مبنای محصولات استراتژیک کشاورزی برگزار شده است.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات توضیح داد: طی این چند دهه، برای افزایش تولیدات کشاورزی تنها ۴۰ درصد افزایش سطح داشتیم و بخش دیگر افزایش تولید به علت نفوذ دانش در مزارع در مراحل قبل کاشت و پس از کاشت تا انتهای زنجیره ارزش بوده است.

قاسمی گفت: معرفی بذور و ارقام جدید مقاوم به خشکی، آفات و بیماری به کشاورزان، توسعه تجهیزات مکانیزاسیون و فعالیت‌های به‌زراعی و به‌باغی تاثیر مثبتی بر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی داشته است.

وی از تاسیس هنرستان‌های وزارت جهاد کشاورزی و ترغیب نیروی کار ماهر در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این هنرستان‌ها با هدف کاهش میانگین سنی کشاورزان راه‌اندازی شده است. قاسمی تولید محصول توسط هنرجویان متناسب با رشته تحصیلی خود با هدف زمینه‌سازی برای اشتغال پایدار را از جمله اقدامات هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی عنوان کرد.

وی گفت: از ۱۱۴ هنرستان کشاورزی کل کشور ۴۴ هنرستان وابسته در راستای تربیت کشاورزان آینده فعالیت می‌کند که از این تعداد ۴ هنرستان دخترانه و ۴۰ هنرستان پسرانه است.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۲۲۴ دانش‌آموز در هنرستان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و اکنون ۲۶۴۲ دانش‌آموز در این هنرستان مشغول تحصیل هستند.

معاون سازمان تات با اعلام اینکه بالغ بر ۱۰ میلیون زن روستایی در کشور فعالیت دارند، گفت: برای شکل‌گیری کسب و کارهای پایدار نیاز به عزم ملی و فرادستگاهی است.

وی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تصریح کرد: بالغ بر ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان با همکاری شبکه در مراکز جهاد کشاورزی دهستان، نوآوری‌ها و یافته‌های جدید خود را به کشاورزان ارایه می‌دهند.

مهدی قاسمی تعداد کشاورزان پیشرو را ۷۰ هزار عنوان و تصریح کرد: یکی از وظایف موسسه آموزش و ترویج برگزاری کاروان‌های ترویجی و آموزش کشاورزان است و در این راستا یک هزارو 250 محقق معین بالغ بر ۱۲ هزار تسهیلگر، ۳۸ هزار مددکار ترویج ، 8 هزار محقق پهنه و ۱۰۰ نفر پژوهشگر مروج برتر در سطح کشور در جهت بهره مندی ۵ میلیون بهره بردار فعالیت میکنند.

وی با اعلام اینکه هشت هزار و 700 اثر ترویجی در بزرگترین بانک دیجیتال تالار ترویج توسط موسسه آموزش و ترویج کشاورزی جهت بهره‌مندی علاقمندان موجود است، گفت: همچنین۲۳ شبکه تلویزیونی اینترنتی برکت در سطح ملی و استانی در این زمینه فعالیت می کند .

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی مزارع نوآور را در راستای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: توسعه کشاورزی دانش بنیان با محوریت کشاورزان خبره برای توسعه کشاورزی دانش بنیان در کشور است.

معاون سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از برگزاری ۳۴۹۳۸ دوره آموزشی با حضور بالغ بر یک میلیون و صد هزار بهره‌بردار به صورت آنلاین و آفلاین به صورت رایگان در اقصی نقاط کشور خبر داد و گفت:گسترش عدالت آموزشی از اهم وظایف این موسسه است و به طور میانگین روزانه حدود ۷۰ دوره در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در حال برگزاری است.

وی افزود: با راه‌اندازی شبکه شاک در ۳۹ مرکز استانی و ۱۰ مرکز ستادی دوره‌های مجازی کشاورزی در حوزه‌های مختلف آب و خاک، مکانیزیاسیون و دامپزشکی و غیره در حال برگزاری است.