فجر در کشاورزی آذربایجان شرقی؛ بهره برداری از 107 پروژه / کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فعالتر می شود

پایگاه خبری DA1news:  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از بهره برداری تعداد 107 پروژه با اعتباری بالغ بر 13 هزار و 343 میلیارد ریال در ششمین روز از دهه فجر در این استان خبر داد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر فتحی در مراسم افتتاح پروژه های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی افزود: 445 میلیارد ریال هزینه های پروژه های به بهره برداری رسیده از محل اعتبارات دولتی و یک هزار و 111 میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و مبلغ 11 هزار و 788 میلیارد ریال سهم آورده متقاضی است و با بهره برداری از کل این پروژه ها برای 427 نفر تثبیت اشتغال، یک هزار و 194 نفر غیر مستقیم و 838 نفر اشتغال جدید ایجاد شده و تعداد دو هزار و 612 خانوار از این طرح ها بهره مند شدند.
وی اظهار کرد: 28 ماه گذشته پروژه های نیمه تمام بخش کشاورزی در زمینه های عمرانی و طرح های اقتصادی شناسایی شده و برای پروژه های عمرانی از محل اعتبارات منابع مختلف ملی، استانی و سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت، اعتبارات لازم پیش بینی، مصوب و اجرای تعداد کثیری از طرح ها آغاز شده و یا در حال اجراست.
فتحی ادامه داد: در زمینه طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری نیز خوشبختانه با پیگیری و تامین بخشی از تسهیلات مورد نیاز و رفع موانع در کارگروه «تسهیل و رفع موانع تولید استان» بسیاری از مشکلات برطرف شده و بخشی از طرح های کلان در مناسبت های مختلف و به ویژه در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: پروژه ای که در شهرستان ملکان به بهره برداری رسید، پروژه توسعه مرغداری گوشتی آقای بهمن شیمی بود که با اعتبار 262 میلیارد ریال در روستای نصرت آباد امیرغایب در زمینی به مساحت 23 هزار مترمربع مورد بهره برداری قرار گرفت. با اجرای این طرح، تعداد چهار سالن تولیدی جدید الاحداث افتتاح شد و تعداد کل سالن های تولیدی این واحد به 6 سالن افزایش یافته و ظرفیت تولید نیز به 57 هزار و 600 قطعه ارتقاء می یابد. اشتغال مستقیم این پروژه 18 نفر است.
فتحی افزود: همچنین همزمان با این طرح، مجموعاً 7 واحد دیگر پرورش طیور در زمینه تولید گوشت سفید و شترمرغ با سرمایه گذاری معادل 581 میلیاردریال در شهرستانهای سراب، هشترود، بستان آباد، هریس، ملکان و کلیبر به بهره برداری رسید که در کل با بهره برداری از این واحدها، سالانه بالغ بر200هزار قطعه مرغ گوشتی و400 قطعه شترمرغ به ظرفیت استان اضافه و تولیدات گوشت سفید استان از 98 هزارتن موجود به رقم 100 هزارتن افزایش می یابد.
وی ادامه داد: پروژه ای که در شهرستان سراب به بهره برداری رسید، پروژه کشتارگاه صنعتی دام آوران پاک ذبح سراب واقع در روستای بافتان است که با اعتبار 700 میلیارد ریال با ظرفیت تولیدی یک هزار و 985 تن در سال با اشتغال 30 نفر مورد بهره برداری قرار گرفت.
فتحی بیان کرد: همچنین همزمان با این طرح، مجموعاً 25 طرح صنایع تبدیلی و غذایی دیگر نیز با ظرفیت تولید و نگهداری انواع محصولات کشاورزی بالغ بر 91 هزار تن در سال با سرمایه گذاری معادل 6 هزار و 611 میلیارد ریال با اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم حدود یک هزار و 208 نفر در سال در 11 شهرستان به بهره برداری رسید که با اجرای این پروژه ها در قالب 5 واحد سردخانه ای، 2 واحد کشتارگاه دام و طیور، 3 واحد کارخانه خوراک دام و سایر واحدهای فراوری و بسته بندی انواع محصولات کشاورزی از قبیل خشکبار و خرما و میوه خشک، ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی به 5.5 میلیون تن در سال ارتقا می یابد.
وی گفت: پروژه هایی که در شهرستان عجب شیر مورد بهره برداری قرار گرفت، 2 واحد گلخانه ای متعلق به آقایان شهاب پورقلی و کامران سمیعی با مجموع 14 هزار مترمربع در شهرک گلخانه ای عجب شیر بود که با اعتبار 654 میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: همزمان با اجرای این پروژه ها از 4 واحد گلخانه ای دیگر نیز در مساحت 13 هزار مترمربع در شهرستان های میانه، اهر، اسکو و مرند با سرمایه گذاری معادل 234 میلیاردریال با اشتغال 41 نفر به بهره برداری رسید که در کل با افتتاح این پروژه ها، سطح گلخانه های استان به رقم 387 هکتار با ظرفیت تولید 97 هزار و 500 تن در سال بالغ می شود.