محققان سازمان تات ۲ رقم جدید جو دیم معرفی کردند

پایگاه خبری DA1news: رییس موسسه تحقیقات دیم ازمعرفی۲ رقم جدید جو توسط توسط محققان سازمان تات خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات به نقل از موسسه دیم، روستایی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در بخش غلات با معرفی 2 رقم جدید جو دیم به نام های برزین و رستا تعداد ارقام معرفی شده در جو به 20 رقم رسیده است.
رییس موسسه تحقیقات دیم افزود: ارقام جدید با ویژگی های عملکرد مناسب، ارتفاع بوته مناسب و مقاومت نسـبت به ورس و خوابیدگی بوته، مناسب برای کشت در اقلیم گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور هستند.
وی راندمان تولید بیشتر در واحد سطح و امکان کشت در شرایط آبیاری تکمیلی را از دیگر ویژگیهای مهم زراعی این ارقام مطرح و خاطرنشان ساخت که بذور پایه و هسته های اولیه این ارقام در ایستگاههای گچساران، مغان و مناطق شمال استان آذربایجان شرقی تولید و در آینده نزدیک در اختیار بهره برداران قرار خواهند گرفت.
روستایی افزود: با پشتیبانی فنی، علمی و همچنین تامین بذر ارقام توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، در سال زراعی 1402-1401 میانگین عملکرد محصول زراعی جو در پروژه جهش تولید به 1201 کیلوگرم در هکتار رسید که نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش نشان می دهد.
رییس موسسه همچنین بیان کرد، تعداد 5 رقم گندم دوروم و 2 رقم نخود نیز در سالجاری توسط موسسه دیم معرفی شده و تا آخر سال تعداد ارقام معرفی شده این موسسه به 15 رقم خواهد رسید.