سعید معین: ورود ملخ صحرایی همراه با بارندگی‌های بالاتر از نرمال جنوب كشور

پایگاه خبری DA1news: مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و حفظ نباتات گفت: با توجه به شرایط جوی عربستان و استان‌های جنوبی کشور، شرایط برای ورود ملخ صحرایی به کشور فراهم است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پايگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سعید معین گفت: اکنون ملخ‌های صحرایی در فرم پوره و بالدار در یمن، جنوب عربستان و چند دسته به شمال کشور عمان آمده‌اند.به گفته او، با وجود بارندگی‌های بالاتر از نرمال در شرق آفریقا، جنوب و مناطق مرکزی شبه جزیره عربستان، رطوبت برای تخم ریزی تامین شده است.

همچنین براساس پیش بینی هواشناسی جهانی بارندگی در طول پاییز و اوایل زمستان در حد بالاتر از نرمال خواهد بود.معین با بیان اینکه بارندگی در استان‌های جنوبی کشور بالاتر از نرمال خواهد بود، افزود: با توجه به وضعیت جوی و سرسبزی بیابان‌ها و همچنین دمای بالاتر از نرمال، شرایط برای ورود ملخ صحرایی به کشور فراهم است.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که به احتمال 70 درصد شرایط برای ورود ملخ‌های صحرایی در ماه‌های بهمن و اسفند فراهم است. اما نمی‌توان برآوردی راجع به این داشت که در چه سطحی و با چه حجمی وارد می‌شود.

وی افزود:، با توجه به آغاز بارش‌ها از 15 و 20 مهرماه به بعد باید منتظر بارش‌های خوب در جنوب کشور و شبه جزیره عربستان باشیم که میزان بارش‌ها در آبان و آذر بیشتر خواهد شد.

معین در انتها گفت: وزیر جهاد طی نامه‌ای ضمن هشدار به استان‌های جنوبی، وظایف آن‌ها را مشخص کرده است که پس از تشکیل ستاد بحرانی تمامی نیرو‌های لشگری و کشوری امکانات لجستیک فراهم شود و همواده اعتبار لازم تزریق شود.رئیس سازمان حفظ نباتات طی نامه‌ای به استان‌های جنوبی خواستار تهیه و تدارک اعتبار لازم از ستاد بحران شد.