صفدر نیازی: جذب سرمایه‌گذاری چالش‌های بخش کشاورزی کشور است

پایگاه خبری DA1news: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر جذب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و تلاش مستمر برای سوق دادن مسیر صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، صفدر نیازی در مراسم افتتاح همزمان ۸۳ پروژه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته دولت با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و دیگر مقامات استانی در مجتمع کارخانجات رضوان دانه تبریز برگزار شد، جذب سرمایه‌گذاری را یکی از چالش‌های بخش کشاورزی کشور اعلام کرد و گفت: بخش کشاورزی مظلوم است و نیاز به حمایت و نگاه ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری دارد، با وجود این که چالش‌های این بخش زیاد است، اما ما موظف به پایداری امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری در آن هستیم.

وی با بیان این که نیاز به جذب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بالاست، افزود: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۱ درصد می‌باشد و این در حالی است که سهم سرمایه‌گذاری این بخش مهم و تاثیرگذار در کل اقتصاد کشور معادل ۳.۵ درصد است، بنابراین باید تلاش جمعی با همکاری استانداری‌ها به انجام برسد تا مسیر سرمایه صاحبان سرمایه و صنعت به این بخش امنیت‌ساز سوق یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با هفته دولت ۲۳۰۰ پروژه بخش کشاورزی در کشور افتتاح و بهره‌برداری می‌شود که نزدیک به ۵۰ درصد این پروژه‌ها در بخش آب و خاک و زیرساخت‌های کشاورزی قرار دارد.

وی افزود: بخش کشاورزی آذربایجان شرقی و استان‌های غربی کشور به واسطه بهره‌برداران خوب این منطقه دارای اهمیت بالایی است و امیدواریم تولیدات این بخش بتواند نیازهای منطقه را رفع کند.

نیازی، خرد شدن اراضی کشاورزی بعد از قانون اصلاحات ارضی، قانون ارث و تغییر اقلیم و بارندگی‌ها را از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی برشمرد و افزود: میانگین بارندگی در کشور از ۲۴۳ میلیمتر به ۱۹۰ میلیمتر و به میزان یک چهارم رسیده و تبخیر نیز چهار برابر افزایش یافته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به اجرای دو پروژه کلان کشاورزی در کشور با حمایت مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی در خوزستان و ایلام یکی از این پروژه‌هاست که بخشی از این پروژه به اتمام رسیده و پیش‌نویس قراردادی برای ۲۵۵ هزار هکتار باقی‌مانده منعقد شده است. در حوزه آب نیز یک میلیارد دلار با عنایت مقام معظم رهبری بابت طرح شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی غرب و شمالغرب کشور هزینه شده که ۱۹ هزار هکتار آن در آذربایجان شرقی قرار دارد.

وی افزود: پروژه دیگر نیز مربوط به استان‌های شمالی کشور، با توجه به پتانسیل بالای این منطقه است. با ترمیم آب‌بندها و عملیات آب و خاک در سه استان شمالی، می‌توان یک میلیارد مترمکعب آب در آب بندها ذخیره کرد و حدود پنج میلیون تن به تولیدات موجود افزود.