کمال شهبازی: سازمان تات نقش اساسی در پایش کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی دارد

پایگاه خبری DA1news: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نقش اساسی در طرح کلان پایش کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی دارد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، کمال شهبازی با بیان اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ایجاد هماهنگی بین مؤسسات و مراکز به منظور اجرای بهتر طرح‌ها و پروژه‌ها در جهت پایش کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی نقش اساسی دارد، اظهار داشت: در طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، پایش سلامت محصولات کشاورزی با توجه به دغدغه‌های مردم در خصوص کیفیت، سلامت محصولات غذایی و غلظت فلزات سنگین در محصولات کشاورزی ضرورت دارد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: تولید محصولات کشاورزی، همراه با مخاطراتی است که لازم است برای به حداقل رساندن آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثری صورت بگیرد. یکی از این مخاطرات و عوامل خسارت زا، حمله انواع آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به محصولات کشاورزی است.
شهبازی بیان داشت: از بین روش‌های مختلف کنترل آفات، استفاده از آفت‌کش‌ها در ایران، مانند بسیاری از کشورهای جهان به‌عنوان مهمترین روش کنترل آفات به شمار می‌رود و سالانه حدود 35 هزار تن از این ترکیبات شیمیایی در کشاورزی استفاده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هر کشوری برای هر محصول یک استاندارد خاصی دارد که بایستی میزان باقی مانده سموم، فلزات سنگین و نیترات از آن میزان بالاتر نرود، گفت: به همین دلیل یکی از راهکار‌هایی که ما بتوانیم محصول سالم تولید کنیم بایستی در تغذیه گیاهی و مدیریت مصرف بهینه آفت‌کش‌ها نظارت کافی صورت گیرد. پایش باقی مانده آفت‌کش‌ها، نیترات و فلزات سنگین در محصولات و فراورده‌های کشاورزی از طریق شناسنامه‌دار کردن آن‌ها امکان‌پذیر است.
کمال شهبازی بر کنترل بیولوژیکی آفات و استفاده از بذور سالم و استاندارد جهت تولید محصولات کشاورزی سالم تأکید کرد، و گفت: عدم استفاده از بذوری که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند، استفاده از بذور عاري از بيماری يا بذور گواهي شده، مدیریت تلفیقی، تولید و توسعه آفت‌کش‌ها و کودهای زیستی و آلی، توسعه ارقام مقاوم و متحمل به بیماری‌ها، آفات و علف‌کش‌ها به کمک فناوری‌های نوین کشاورزی می‌تواند نقش کلیدی در تأمین و حفظ سلامت محصولات کشاورزی ایفا نماید.
شناسنامه‌دار کردن محصولات غذایی؛ گامی در مسیر تولید محصول سالم
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: شناسنامه‌دار کردن محصولات در راستای رصد و نظارت بر سلامت تولیدات کشاورزی یکی از اقدامات مهم و مؤثر دولت سیزدهم است.
وی افزود: تا قبل از موضوع شناسنامه‌دار کردن محصولات غذایی، روند استفاده از توزیع و عرضه محصول کشاورزی ناسالم تشخیص داده‌ نمی‌شد، اما با شناسنامه‌دار کردن محصولات این مشکلات حل می‌شود که به طور قطع در سلامت مردم بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود.
شهبازی خاطر نشان کرد: محصولات تولیدی در گلخانه‌ها شناسنامه‌دار هستند، زیرا میزان مصرف سموم در گلخانه‌ها قابل کنترل است و برای محصولات تولیدی در گلخانه گواهی سلامت صادر می‌شود؛ بنابراین تلاش برای توسعه تولید محصولات کشاورزی در فضای گلخانه‌ای، عامل مهمی در جهت تولید بیشتر محصولات سالم کشاورزی خواهد بود.