در همدان شاید پاسخ داده شود؛ گندم هدر رفت چقدر؟

پایگاه خبری Da1news: مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان همدان برنامه ملی بررسی کمباین های برداشت گندم کشور را با حضور تولید کنندگان و وارد کنندگان کمباین در کشور و با حضور مسئولین استانی و کشوری برگزار کرد.
به گزارش اخبار اخبار روزانه کشاورزی Da1news، بر اساس هماهنگی های انجام شده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، این برنامه به همت مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان همدان برگزار کرد.
بر اساس گزارش خبرنگار اعزامی ما، در این برنامه دکتر بهراملو رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، دکتر یزدان دوست رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشارزی استان همدان، پرورش معاون بهبود تولیدات گیاهی استان و همچنین دکتر ایوانی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور ، دکتر چایچی رئیس بخش تحقیقات علوم زارعی استان همدان و جمعی از کارشناسان استانی و کشوری حضو داشتند.
همچنین در این برنامه کارخانجات تولیدکننده کمباین از سراسر کشور حضور داشتند.


دکتر بهارلو رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در تشریح این برنامه گفت: با درنظر گرفتن موضوع مهم امنیت غذایی کشور و همچنین این مهم که ضایعات غلات برداشتی توسط کمباین ها، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رقم بزرگی است که کاهش آن با دستگاه‌های مکانیزه و تنظیم کمباین‌ها و کالیبرزه آنها در مزارع قابل کنترل است.
در این برنامه کشوری با حضور تولیدکنندگان کشور در بخش کمباین به این نتیجه خواهیم رسید که با استانداردسازی تولیدات کارخانجات کمباین و همچنین نظارت دقیق در برداشت چه مقدار از هدر رفت محصولات کشاورزی علی الخصوص محصول گندم جلوگیری خواهد شد.
وی گفت: انشاااله امروز با حضور کارشناسان فنی از مرکز و همچنین حضور کارشناسان استان همدان به این مهم، دست خواهیم یافت.
بهراملو در پاسخ به سوال خرنگار ما، مبنی بر این که نتیجه به دست آمده که آیا به کل کشور تعمیم خواهد یافت گفت: بله چرا که این آزمایش به صورت ملی و حاکمیتی اجرا و نتیجه نیز در کل کشور تعمیم خواهد یافت.
دکتر بهارلو در ادامه گفت: چنانچه کمباین های تولید شده در این برنامه اجرایی با نواقصی برخوردار بودند نیز به تولیدکنندگان این ماشین آلات، ابلاغ و خواستار مرتفع کردن نواقص احتمالی خواهیم بود.


در ادامه این برنامه دکتر ایوانی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور به خبرنگار ما گفت: این سوال ده ساله که چه میزان از کمباین های برداشت گندم، هرز رفته و هدر رفت صورت میگیرد در این برنامه از نزدیک آزمایش و نتایج آن به مرکز تحقیقات فنی و مهندس کشور ابلاغ خواهد شد.
این کارشناس افزود: ما در این برنامه توانسته ایم از سراسر کشور، تولیدکنندگان کمباین را در استان همدان جمع کنیم که به این نتیجه مهم و به این سول چندین ساله برسیم.
در ادامه این برنامه عملکرد کمباین های سخات شده توسط شرکت های مختلف با برداشت گندم و نظارت متخصصان و کارشناسان فنی بررسی و نمونه برداری شد.

ویدئوهای کامل این گزارش را در کانال آپارات DA1news.com ببنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *