در هفته دولت؛ ۴۳ طرح کشاورزی در این استان تهران بهره برداری می شود

پایگاه خبری DA1news:  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کرد: طی هفته دولت ۴۳ طرح کشاورزی در این استان با اعتبار ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، جبرئیل برادری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در هفته دولت ۴۳ طرح کشاورزی این استان در جهت توسعه تولیدات دامی، صنایع تبدیلی، و آب و خاک و شیلات به بهره برداری می رسد و ۲ هزار و ۷۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با افتتاح این طرح ها اشتغالزایی می شود.

وی ادامه داد: با این بهره برداری ها سه هزار تُن به بخش کشاورزی ما اضافه می شود و از یاد نبریم که بیش از ۵۳ درصد گردش مالی کشور در تهران است و باید این سرمایه ها به سمت کشاورزی برود و تسهیل این موضوع وظیفه ما است.

به گفته برادری، در راستای شعار سال الزام داریم که کشت فضای باز را به سمت کنترل شده، هدایت کنیم چراکه منابع آب و خاک ما محدود است؛ ظرفیت گلخانه های ما ۱۰ برابر کشت زمین بوده و راهبردمان توسعه گلخانه ای است.

این مسئول افزود: جایگاه نخست کشوری را در کشت گلخانه ای داریم؛ سالانه فقط در حوزه گلخانه ها با ۲۷۰ هکتار توسعه این بخش رونق کشاورزی در استان تهران را خواهیم داشت.

برادری خاطرنشان کرد: کشاورزی دانش بنیان را پیگیری می کنیم و ۴۹۰۰ هکتار در تهران ایجاد کردیم و امسال ۴۰۰ هکتار برای امسال برای توسعه در برنامه داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اضافه کرد: الگوی کشت یکی از وظایف ما است و با هماهنگی دیگر دستگاه ها انجام می دهیم و باید به این سمت و سو برویم اما مشوق هایی در این زمینه لازم است؛ این مطلوبیت با حمایت تسهیلاتی ایجاد می شود.

این مسئول ادامه داد: ما در حوزه محصولات استراتژیک ۴۲ هکتار قراردارد بستیم؛ در حوزه گندم پارسال ۹۴ هزار تن و امسال ۵۲ درصد افزایش خریداری داشتیم.

وی افزود: سالانه چندین هزار تن محصولات گلخانه ای به کشورهای روسیه و اروپایی و خاورمیانه صادر می کنیم که از ابتدای امسال ۱۱ هزار تُن صادرات داشتیم؛ کیفیت سمومی که در کشاورزی تهران استفاده می شود خوب است چراکه گلخانه های ما با استفاده از دانش بنیان ها اداره می شود و از سوی دیگر سموم ما بسیار کم شده و توان صادراتی ما افزایش یافته است.

برادری تصریح کرد: همه محصولات گلخانه ای ما به QR کُد مجهز و شناسنامه دار می شوند و اگر شناسه نداشته باشد محصول این کشاورز، به بازار عرضه نمی شود.

تهران بارانداز صادرات محصولات کشاورزی

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش توسعه صنایع تبدیلی را یکی از رویکردهای سازمان جهادکشاورزی تهران برشمرد و گفت: بیشترین بهره وری را در این بخش در کشور داریم چراکه با دارایی یک درصد از اراضی، پنج درصد محصول تولید می کنیم؛ صنایع تبدیلی را باید توسعه دهیم و فرآوری و از خام فروشی جلوگیری کنیم؛ ۹۰ درصد محصولاتی که در تهران تولید می کنیم مواد خامش جذب و فراوری می شود.

وی ادامه داد: ۶۶ رسته در بخش کشاورزی داریم و در حداقل زمان تسهیلات می دهیم و بیش از یک همت تسهیلات پارسال در این بخش به کشاورزان دادیم.

برادری گفت: ضریب خوداتکایی به ویژه در اقلام پروتینی مهم است و تهران باید در این زمینه حداقل ۳۰ درصد نیاز خود را تولید کند تا دچار التهابات بازار نشویم.

واگذاری رایگان اراضی ملی برای ایجاد واحدهای مرغداری

وی این را هم تصریح کرد که چندی است که برای توسعه واحدهای مرغداری فراخوان دادیم و اراضی ملی رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مورد ذخایر گندم استان هم گفت: کمبودی در این زمینه نداریم و در حوزه تولید به مرز ۱۰ میلیون تُن رسیده ایم؛ یکهزار و ۲۰۰ تا یکهزار و ۳۰۰ تن مرغ روزانه وارد استان می شود و ۱۳۲ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم.

این مسئول افزود: فاز به فاز به جلو می رویم و تولید جوجه ریزی انجام می شود و قیمت مصوب مرغ در بازار ما ۷۳۰ هزار ریال است و با قیمت ۷۸۰ هزار ریال در سطح استان عرضه می شود.

به گفته برادری، ۲۶ هزار بازرسی در زمینه تخلفات گرانفروشی مرغ داشتیم اما باید گفت میانگین قیمت مرغ در تهران ۸۰۰ هزار ریال است؛ به صورت روزانه در سازمان میادین و میدان بهمن عرضه مرغ برای تنظیم بازار داریم.

وی گفت: در حوزه گوشت هم نیاز ما تامین شده و این محصول در مراکز عمده عرضه می شود؛ برای مواکب هم در تاسوعا و عاشورای حسینی تمام نیازهای هیات ها را تامین کردیم و یکهزار و ۵۰۰ تن برنج و اقلام دیگر هم برای اربعین در نظر گرفته ایم.

این مسئول ادامه داد: یکهزار و ۱۰۰ هکتار برای شاخه گل زینتی در تهران داریم و یک ملیارد و ۳۰۰ هزار شاخه گل به امارات و هلند و کشورهای دیگر صادر می کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به چالش آب در کل کشور گفت: باید به سمت استفاده بهینه از آب و خاک و الگوی کشت حرکت کنیم؛ ۸۵ درصد زمین ها مجهز به آبیاری نوین شده اند و راندمان آب از ۳۶ به ۶۶ درصد رسیده است و امروز در ۱۲ محصول رتبه اول تا چهارم کشور را داریم.

برادری در بخش دیگری از سخنانش یادآوری کرد: یکی از رویکردهای ما پیشگیری از تصرف زمین های کشاورزی است و هم افزایی خوبی با دستگاه های تاثیرگذار در این زمینه داریم؛ پایش هوایی در این زمینه صورت می گیرد و چند شهرستان ما مثل ری و دماوند به صورت پایلوت در سامانه ای آنلاین گزارش به ما می دهند تا جلوی تصرف اراضی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان مهر کل استان تهران مجهز به این سامانه در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز می شود و کلا ۱۲ هزار شناسایی در این حوزه داشتیم که هفت هزار قلع و قمع شده و بقیه در حال اجرای حکم است.

این مسئول در مورد مجتمع دامپروری دام گستر فشافویه هم گفت: بخشی از دامداران در آنجا هستند و پرونده قضایی در این زمینه وجود دارد که دستگاه قضا در حال رسیدگی است اما به واحدها برای دامپروری کمک می کنیم اما برای توسعه ارزیابی زیست محیطی نیاز است.

وی افزود: مجوز دامداری ها در این مجموعه برای یکسال است و اگر تولید نباشد تمدید نمی شود و این طور نیست که ساخت و ساز آنجا انجام گیرد.

برادری تاکید کرد: زمین های درجه یک کشاورزی حفظ می شود و اراضی دام گستر هم تخریب نشده است، حق توسعه در دام گستر وجود ندارد و چهاردیواری نباید برخی بکشند؛ وظیفه ما حفظ و صیانت در کشاورزی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در زمینه محصولات اساسی مثل گندم و جو و کلزار الگوی کشت را بکار بردیم و ۵۲ درصد رشد تحویل داشتیم.