خیام نکویی: انتقال و آموزش یافته های تحقیقاتی به عرصه کشاورزی از چالش‌های اولویت زا است

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ارزش سالانه تولید محصولات کشاورزی کشور، ۷۰ میلیارد دلار است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسمی به مناسبت هفته پژوهش، گفت: یکی از چالش‌های اولویت زا در بخش کشاورزی که در مقالات باید رفع شود نحوه انتقال آن به عرصه بخش کشاورزی است که در کنار آموزش بهره برداران باید انجام شود.

او با بیان اینکه متوسط سن کشاورزان به ۵۴ سال افزایش یافته است، افزود: خروجی وزارت علوم برای تربیت نیروی انسانی پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی کشور نیست و نیازمند اصلاحاتی است که در دولت سیزدهم در حال بازنگری آن هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای آموزش و تربیت نیروی مورد نیاز در بخش کشاورزی مدارسی ایجاد شده است تا خروجی مناسبی برای بخش کشاورزی کشور داشته باشند.

خیام نکویی با بیان اینکه انتخاب خبرگان بخش کشاورزی و کشاورزان پیش رو در کشور انجام شده است، افزود: با قرار دادن حوزه‌هایی در اختیار آن‌ها منجر به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی خواهد شد.

او ادامه داد: با تولید ۹۸ درصد هسته‌های اولیه بذر مورد نیاز بخش کشاورزی معادل یک میلیارد دلار ارزش آفرینی کرده ایم و تنها دو درصد از بذر هیبرید مربوط به گل و گیاه سالانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار واردات انجام می‌شود.

خیام نکویی ادامه داد: پارک‌های علمی فناوری بخش کشاورزی در کشور ایجاد شده و شرکت‌های فناور در آنجا فعال هستند و دستاورد‌های جدیدی برای کشور دارند.

او با بیان اینکه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی رتبه ۷۰ را در دنیا در میان همتایان خود دارد، گفت: از نظر نوآوری نیز رتبه ۷۲ و از نظر دستاورد‌های تحقیقاتی رتبه ۶۳ را داریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان گفت: ارزش سالانه تولید محصولات کشاورزی کشور معادل ۷۰ میلیارد دلار است، همچنین ارزش مالی تحقیقات علمی و فنی در این سازمان معادل دو میلیارد دلار است.