برگزاری جشنواره گل‌محمدی عنصرود در آذربایجان شرقی

پایگاه خبری Da1news: یازدهمین جشنواره گل‌محمدی عنصرود با هدف معرفی برند گل‌محمدی این خطه و کمک به اقتصاد روستایی با حضور پرشور مردم شهرستان اسکو و شهرها و استان‌های اطراف در روستای گردشگری عنصرود برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان اسکو در این جشنواره با بیان اینکه این جشنواره، یازدهمین جشنواره گل محمدی شهرستان در دامنه‌های کوه‌ سهند و روستای عنصرود است، افزود: این جشنواره امسال متفاوت تر از سال‌های قبل بوده به طوری که از چند روز قبل، نمایشگاه عرضه محصولات مردم منطقه در قالب این جشنواره برپا شده و امروز نیز شاهد اختتامیه آن هستیم.

حسین فیروزی، با اشاره به برگزاری انواع نشست‌های علمی، فنی و تحقیقاتی در خصوص گل محمدی، ادامه داد: شهرستان اسکو بیشترین میزان سطح زیرکشت و تولید گل محمدی را با ۷۰۰ هکتار و 2 هزار و 200 تن محصول تر در سطح استان دارد که با حساب ارزش افزوده مربوطه، کمک بزرگی به اقتصاد و معیشت اهالی محسوب می‌شود و مبلغی که از محل فروش محصول به دست می‌آید در اقتصاد منطقه و سرمایه گذاری نقش خوبی ایفا کرده و شاهد اقتصاد مطلوب خانوار روستایی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری تور عکاسی در طول این جشنواره، خاطرنشان کرد: متاسفانه ارزش افزوده‌ای که می‌توان از طریق تولید گل محمدی ایجاد کرد، بالا ولی در عمل رقم ناچیزی است. اگر به طرف اسانس گیری از این محصول برویم، قطعا میزان ارزش افزوده تولیدکنندگان نیز بالا خواهد رفت. فیروزی افزود: از جشنواره قبلی تاکنون یک واحد تولیدی صنعتی گلاب گیری و فراورده‌های جانبی گل محمدی در اسکو راه اندازی شده و اکنون در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارد اما انتظار، درخواست و مطالبه تولیدکنندگان این محصول در استان گسترش این صنایع تبدیلی است.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد از تولید گل محمدی دنیا در ایران بوده ولی کشور ما فقط از ۱۰ درصد تجارت بین المللی آن بهره مند است که نشان می‌دهد ظرفیت بالایی در این حوزه وجود داشته و بایستی به سمت ایجاد واحدهای صنعتی با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان برویم. وی افزود: برگزاری این نوع جشنواره‌ها میراث فرهنگی ما بوده و برای سال جاری نیز تعداد ۱۵ برنامه مختلف را در شهرستان برنامه ریزی کردیم که این جشنواره سومین برنامه ما است.

فیروزی ادامه داد: روستاهای عنصرود و گنبرف قطب تولید این محصول در شهرستان هستند و همه ساله با برپایی جشنواره ای، سعی در معرفی بیشتر ظرفیت های این روستاها و همچنین فروش مستقیم محصولات داریم. وی ادامه داد: رقمی که از فروش این محصولات به دست کشاورزان می رسد، اقتصاد اهالی را بهتر می کند اما اگر بتوانیم صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول را بیشتر کنیم، درآمد کشاورزان نیز بیشتر خواهد شد.

فیروزی افزود: قیمت خام این محصول در مقایسه با قیمت محصولات فرآوری و تبدیل شده بسیار اندک است باید به سمت تولید اسانس از گل محمدی برویم که ارزش افزوده بیشتری دارد و در این راستا، در شهرک صنعتی اسکو، واحدی در حال راه اندازی است که در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارد. وی همچنین از خرید تضمینی گل محمدی در اسکو خبرداد و گفت: با این اقدام، کشاورزان دیگر نگران فروش محصول تولیدی خود نیستند و به راحتی و با قیمت تعیین شده، می توانند محصول گل محمدی خود را به خریداران ارایه کنند.

رئیس شورای اسلامی عنصرود نیز در خصوص ظرفیت‌های این روستا، اظهار کرد: این منطقه دارای ۳۰۰ هکتار اراضی آبی بوده و روزانه بالغ بر ۱۵ تن گل محمدی با ارقام آتش و مخملی از این اراضی برداشت می‌شود. یعقوب صلاحی با اشاره به کیفیت بالای محصولات این منطقه با توجه به آب و هوای مطلوب آن، افزود: برخی محصولات این منطقه به خصوص گردو و سیب زمینی حتی پیش فروش می‌شوند.

وی در خصوص مشکلات تولید گل محمدی در منطقه نیز گفت: عنصرود دارای چهار چشمه است که تا به امروز به خوبی از آن‌ها استفاده می‌کردیم اما امسال سطح آب این چشمه‌ها کاهش یافته و ما را با تنش آبی مواجه کرده و ما در تامین آب کشاورزی مشکل داریم. صلاحی با درخواست از مسئولان برای لایروبی رودها و اعطای تسهیلات ویژه برای مدرن کردن تجهیزات آبیاری اراضی در منطقه، افزود: با توجه به آب و هوای مطلوب و سردسیر منطقه معمولا آنچنان آفتی نداریم و هیچ سمی نیز به درختان زده نمی‌شود بنابراین گل محمدی تولیدی و سایر محصولات منطقه ارگانیک هستند. شهرستان اسکو قطب تولید محصول گل محمدی در آذربایجان شرقی محسوب می شود و بخشی از تولید سالانه حدود ۲.۲ هزار تنی شهرستان به صورت تر و بخشی نیز به صورت فرآوری شده، به بازار مصرف عرضه می‌شود که در صورت ایجاد صنایع فرآوری و زنجیره ارزش برای این محصول، ارزش افزوده و عایدی اهالی منطقه چندین برابر خواهد شد.

جشنواره برداشت گل محمدی از ۱۱ سال پیش در این شهرستان آغاز شده است و در کنار معرفی و برندسازی این محصول و جذب گردشگر، در صورت پرداختن به همه جوانب این جشنواره از سوی مسوولان مربوطه و معرفی ظرفیت های موجود برای سرمایه گذاران، بسیاری از مشکلات کشاورزان و تولید کنندگان گل محمدی در این شهرستان برطرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *