جشنواره‌ای با بوی بهشتی گل‌محمدی در بانه

پایگاه خبری DA1news: با هدف توسعه گردشگری کشاورزی شهرستان بانه دومین جشنواره گردشگری گل محمدی با حضور گردشگرانی از استان‌های همجوار در روستای سیاحومه این شهرستان برگزار شد.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ، صدها گردشگر با همراهی لیدرهای گروه‌های کوهنوردی و پیاده‌روی برای شرکت در دومین جشنواره گلاب‌گیری به مزرعه گل‌محمدی روستای سیاحومه آمده بودند و از نزدیک جاذبه‌های گردشگری این روستا را که در بخش نمشیر واقع شده، به تماشا نشستند.

همه می‌گویند تجربه جالبی است، با دستان خود گل بچینی و از دیدن گل‌های رنگارنگ در یک روز بهاری لذت ببری و گلابی را که از قدیم‌الایام در هر خانه‌ای وجود داشته با دستان خود در دیگ‌های گلاب‌گیری درست کنید.

گردشگران در زمینه برداشت گل محمدی و گلاب‌گیری با خانواده محمودزاده و کارگران مرزعه همکاری کردند و از نزدیک با نحوه برداشت گل محمدی و گلاب‌گیری سنتی آشنا شدند.

با توجه به شرایط آب و هوایی و توپوگرافی، بسیاری از زمین‌های شهرستان بانه مستعد کشت گل محمدی و گیاهان دارویی است و برهمین اساس هر ساله به مساحت مزارع گل محمدی اضافه می‌شود و جهاد کشاورزی شهرستان بانه برای حمایت و تشویق از کشاورزان ریشه قلمه یارانه‌دار و تسهیلات کم بهره پرداخت می‌کند.

تولیدکننده گل محمدی بیش از 11 ساله کشت گل محمدی را ابتدا در مساحت پنج هزار مترمربع آغاز کرد و اکنون مساحت مرزعه را به 15 هزار مترمربع رسانده و در کنار این زمین کارگاه گلاب‌گیری و امسال نیز آموزشگاه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را راه‌اندازی کرده که زمینه اشتغال موقت بسیاری از بانوان روستایی را فراهم کرده است.

حمایت دولت مهم‌ترین عامل توسعه بخش کشاورزی

تولیدکننده گل محمدی روستای سیاحومه با بیان اینکه حمایت دولت مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی است گفت: بیش از یازده سال است که در زمینه تولید گل محمدی و گلاب‌گیری فعالیت می‌کنم و تنها خواسته ما حمایت از این بخش است چراکه حمایت مسئولین مهم‌ترین عامل پیشرفت برای تولید در بخش کشاورزی است.

صلاح محمودزاده افزود: بعد از یازده سال فعالیت در زمینه تولید گل محمدی و گلاب‌گیری توانستیم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی جذب کنیم که بانک کشاورزی با بهانه‌های مختلف مانع دریافت این تسهیلات می‌شود لذا انتظار داریم مسئولین این مشکل را حل کنند.

وی اظهار داشت: مساحت این مزرعه گل محمدی 15 هزار مترمربع است و روزانه حدود 700 کیلوگرم گل محمدی توسط 30 تا 40 کارگر برداشت می‌شود و برداشت این محصول حدود یک ماه ادامه دارد.

محمودزاده افزود: با توجه به راه‌اندازی کارگاه گلاب‌گیری در حاشیه این مزرعه، خریدار تضمینی گل محمدی کشاورزان هستیم.

وی گفت: دو سال به عنوان کشاورز نمونه استان انتخاب شده‌ام که از سال ششم تولید گل محمدی در هر هکتار هشت تن محصول برداشت و از هر کیلو گل محمدی 2 لیتر گلاب خالص تولید می‌کنیم.

این تولیدکننده گل محمدی افزود: محصول تولیدشده در بازارهای استان توزیع می‌شود و بخشی از محصول را به اقلیم کردستان عراق صادر می‌کنیم و نمونه‌ای از محصولات تولیدی را به بلغارستان و فرانسه هم صادر کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هفت میلیارد تومان در این واحد تولید گل محمدی و گلاب‌گیری هزینه کرده‌ام که برای توسعه و احداث کارخانه اسانس‌گیری به تسهیلات اشتغالزایی نیاز داریم.

کسب تجربه گلاب‌گیری

یکی از شرکت‌کنندگان در دومین جشنواره گلاب‌گیری بانه گفت: از طرف گروه کوهنوردی روبار به این جشنواره دعوت شدم که برای کسب تجربه و بازدید از این مزرعه زبیا در این جشنواره شرکت کردم.

هلاله کلهر افزود: برگزاری این جشنواره باعث توسعه بخش گردشگری و اشتغالزایی شهرستان می‌شود و ظرفیت‌های دیگر شهرستان نیز به واسطه برگزاری این برنامه‌ها شناسایی می‌شوند.

وی اظهار داشت: می‌توانیم به واسطه این گل‌های رنگارنگ که در اشعار شاعران نیز نمود پیدا کرده بانه را به عنوان شهر گل‌های زیبا به جهان معرفی کنیم.

شناسایی ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی بانه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه نیز گفت: حضور گردشگران در این جشنواره زمینه را برای حمایت از گردشگری حوزه کشاورزی فراهم می‌کند.

محمد حسینی با اشاره به متنوع بودن صنعت گردشگری افزود: گردشگری بخش کشاورزی یکی از شاخه‌های مهم این صنعت پاک است که فعالان حوزه گردشگری به صورت ویژه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و فرصت‌های موجود در شهرستان بانه با تلاش مسئولین و تولید کنندگان بخش کشاورزی از ظرفیت‌های گردشگری حوزه کشاورزی و میراث ملی با برگزاری این جشنواره استفاده کردیم.

حسینی افزود: تلاش می‌شود که ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی را با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی شناسایی کنیم و از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه گردشگری بهره‌برداری می‌شود.

وی اظهار داشت: سومین جشنواره گلاب‌گیری بانه در سال آینده به صورت استانی برگزار می‌شود و جشنواره انگور و گردو نیز در فصل پاییز امسال برگزار خواهیم کرد.

این مسئول افزود: بیش از 70 درصد گردشگرانی که در این جشنواره شرکت کردند بومی شهرستان بانه هستند و 30 درصد نیز از استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی هستند.

وی گفت: شرکت کنندگان در جشنواره از طریق لیدرها برای شرکت در این جشنواره تشویق شدند که بیشتر آنها عضو گروه‌های کوهنوردی و پیاده‌روی هستند.

احداث کارخانه اسانس‌گیری در بانه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بانه نیز گفت: امروزه از گلاب به عنوان طلای مایع یاد می‌شود و گل محمدی محصول بومی منطقه خاورمیانه، شمال افریقا و اروپا است در ایران این محصول در استان‌های فارس، همدان، کرمان، آذربایجان غربی و کردستان کشت می‌شود.

کریم شریفی با بیان اینکه گل محمدی نقش مهمی در اشتغال، رونق تولید و صادرات دارد و هم برای کشور ارزآوری دارد، ادامه داد: گل محمدی در صنعت تولید مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد و مصرف این محصول به صورت فراوری شده فواید زیادی برای سلامتی دارند که حاوی ویتامین‌های مختلف است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش زیادی دارد.

وی اظهار داشت: برای حمایت از تولید گل محمدی نهال رایگان یارانه‌دار و تسهیلات کم‌بهره در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و به زودی کارخانه اسانس‌گیری در بانه احداث می‌شود.

شریفی اضافه کرد: تاکنون پنج کارگاه تولید عرقیجات در بانه راه‌اندازی شده و 22 هکتار از اراضی شهرستان به کشت گل محمدی اختصاص یافته که به طور متوسط از هر هکتار 3 تن گل محمدی برداشت می‌شود در حالیکه اراضی بانه ظرفیت برداشت هفت تن در هر هکتار را دارد.

وی با اشاره تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی در منطقه گفت: تولید گل محمدی نیاز بسیار کمی به آب دارد و در بسیاری از مناطق به صورت دیم نیز رشد می‌کند با آب و هوای شهرستان بانه بسیار سازگار است که این امر باعث رونق بیشتر این محصول در آینده می‌شود.

وی اظهار کرد: برای احداث کارخانه تولید اسانس و عرقیجات گل محمدی و سایر گیاهان دارویی در شهرستان 22 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره بانکی پرداخت می‌شود و در آینده نزدیک عملیات احداث این واحد تولیدی در بانه آغاز می‌شود.

گیاهان دارویی مهم‌ترین ظرفیت برای توسعه کردستان

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای کردستان نیز در این مراسم گفت: کردستان به لحاظ تولید گیاهان دارویی ظرفیت‌های خاصی دارد که با استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها زمینه برای توسعه استان فراهم می‌شود.

فردین وکیلی اضافه کرد: امسال در قالب تبصره 16 حمایت‌هایی از تولید کنندگان و کارآفرینان شده و تسهیلات دولتی برای توسعه و بهبود فعالیت در اختیار این افراد قرار گرفته که امیدواریم با این حمایتها سرمایه‌گذاران بیشتری وارد این عرصه شوند.

وی با بیان اینکه کشت گل محمدی در گذشته به صورت پراکنده در بانه کشت شده است، اظهار داشت: صنایع،کسب و کارهای کوچک و متوسط مهم‌ترین ظرفیت برای توسعه منطقه است که دستاوردهای بزرگی به دنبال دارد.

وکیلی با اشاره به بهره‌برداری از نخستین واحد آموزشی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی افزود: بهره‌برداری از این واحد آموزشی در کنار مزرعه تولید گل محمدی فرصتی را برای آموزش علمی و تخصصی افراد علاقه‌مند فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *