برآورد نیاز ۱۸۰ میلیون تن غذا تا سال ۱۴۳۰/ راهبرد ایجاد ۱۵۰ مزرعه نوآوری تا پایان امسال

پایگاه خبریDA1news: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، نیاز کشور به تولید غذا در افق سال ۱۴۳۰ را حدود ۱۸۰ میلیون تن برآورد کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام کرد: براساس تحلیل‌های انجام شده و وضعیت جمعیتی کشور، پیش‌بینی می‌شود به تولید ۱۸۰ میلیون تن غذا در افق سال ۱۴۳۰ نیاز داشته باشیم.

محسن مردی، بحران غذا و آب را با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها از ابرچالش‌های پیش روی بخش کشاورزی عنوان و بر نقش بخش تحقیقات در یافتن راهکارهای علمی برای رفع یا کاهش این بحران‌ها تاکید کرد.

وی در همین حال تولید ۱۲۵ میلیون تن غذا و دستیابی به حدود ۸۰ درصد ضریب خوداتکایی را حاصل فعالیت‌های بخش تحقیقات و تلاش تولیدکنندگان در اجرای یافته‌های این بخش در عرصه‌های کشاورزی دانست.

مشاور عالی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر حکمرانی کشاورزی دانش‌بنیان برای انقلاب بهره‌وری و تولید غذای مورد نیاز کشور تاکید و تصریح کرد: انتقال دانش، تجارب و مهارت‌های کشاورزان نوآور به سایر کشاورزان و ایجاد و فعال‌سازی ۴۶ مزرعه نوآوری باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزایش مزارع نوآوری تا ۱۵۰ مورد تا پایان سال ۱۴۰۲ با محوریت کشاورزان بهره‌ور در منابع آب‌ وخاک را از مهم‌ترین راهبردهای سازمان تات در حوزه ترویج برشمرد.

مردی در بیان وظایف سازمان تات گفت: این سازمان علاوه بر وظیفه آموزش، پژوهش و ترویج به مدیریت، حفظ و نگهداری منابع ارزشمند ژنتیکی می‌پردازد و با همراهی معاونت‌های وزارتخانه از ۸۵ درصد منابع ژنتیکی به‌عنوان مهم‌ترین ثروت کشور در تأمین امنیت غذایی، حفاظت و نگهداری می‌کند.

وی در مورد بکارگیری ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های سازمان در سراسر کشور در تولید ۸۰ میلیون تن محصول زراعی اظهار داشت: ۹۸ درصد بذور محصولات زراعی تولید شده در کشور حاصل تلاش محققان مجموعه تات است.

مردی در ادامه بر نقش موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به‌ عنوان لیدر تولید بذور اصلاح‌ شده متناسب و سازگار با شرایط اقلیمی و تنش‌های زنده و غیرزنده در کشور و ارزش بیش از یک‌میلیاردی این محصولات تأکید کرد.