مرجعیت علمی؛ نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در حوزه علم

پایگاه خبری DA1news:  سلسله نشست های “مرجعیت علمی” با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات معاونین و محققان سازمان تات و همچنین معاونین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.

 در ابتدای این برنامه حسین جعفری رییس موسسه تحقیقات پژوهش و فناوری سازمان تات با اهمیت شمردن نشست مرجعیت علمی در کشور و همچنین در علوم کشاورزی و منابع طبیعی به اهم برنامه های این نشست پرداخت.

اولین سخنران این نشست خانم سحر کوثری معاون پزوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بود که طی سخنانی به معرفی مرکز پرداخت و گفت: امروز مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، بار مسئولیت سنگین‌تری را احساس می‌کند که به واسطه تعیین نقشش به‌عنوان کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی بر دوشش گذاشته شده است و برای به مقصد رساندن این امانت به بازترتیب دادن مأموریت‌ها و دوباره سازمان بخشیدن به گروه‌های علمی‌اش پرداخته تا به شایسته‌ترین صورت و در راستای نیازهایی که در شورای عالی عتف و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف و مقرر شده نقش‌آفرینی کند.

کوثری گفت: همه آنچه در این مرکز انجام می‌شود از سیاستگذاری جزءنگر در چارچوب تعریف‌شدۀ علوم و تحقیقات گرفته تا سیاست‌پژوهیِ کلان‌نگر و جامع برای توسعۀ فناوری و نوآوری؛ از پژوهش‌هایی اقتصادی برای بهینه‌سازی هزینه‌ها و مخارج‌ها گرفته تا عمق‌اندیشی اخلاقی و فلسفی در ابعاد اجتماعی و انسانی علم، فناوری و نوآوری، از مطالعه دوراندیشانه برای تسخیر آیندهای نامتعین گرفته تا ابزاراندیشی در چگونگی ارزیابی تصمیمات و سیاست‌ها و دستاوردهای علمی و فناورانه؛ به این انگیزه بوده تا مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور جهشی پرشتاب برای نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در حوزه علم، فناوری و نوآوری کشور داشته باشد.

وی در خصوص اجزاء نهادی گروه های علمی – پژوهشی مرکز گفت: اجزاء نهادی مرکز را شش گروه علمی- پژوهشی با عنوان‌های: (۱) ارزیابی سیاست‌ها و پایش علم، فناوری و نوآوری، (۲) تأمین مالی و اقتصاد علم، فناوری و نوآوری، (۳) سیاست علوم و تحقیقات، (۴) سیاست فناوری و نوآوری، (۵) مطالعات آینده علم و فناوری (۶) مطالعات نظری علم، فناوری و نوآوری، تشکیل داده است.

وی در خاتمه گفت: امیدواریم با ادامه این نشستها به اهداف جمعی نایل شویم.

راهبرد های نیل به مرجعیت علمی

محمدعلی ابراهیمی سرپرست دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی دومین سخنران نشست مرجعیت علمی در خصوص راهبردهای نیل به مرجعیت علمی سازمات تات گفت: مقصود ار راهبردها، تصمیم گیریهای کلان و سیاست های جهت بخشی که موسسات تات جهت نیل به مرجعیت اتخاد می نماید.

ابراهیمی گفت: راهبردهای نیل به مرجعیت علمی در چهار گروه  راهبرد تمرکز و تمایزموضوعی, راهبرد تعالی موسسه ای، راهبرد راهبری علمی و راهبرد فرادستی بین المللی طبقه بندی می کنیم.

وی در خصوص راهبرد اول تمرکز و تمایز موضوعی گفت: منظور از تمرکز؛ تخصیص هدفمند و متمرکز بخش مشخص و قابل توجهی از منابع و فعالیت های دان سازمان به یک موضوع یا حوزه دانش خاص است.

وی ادامه داد: در توضیح تمایز، رویکردی است که سازمان با ارائه خدمات با محصولات منحصربفرد و متفاوت، مزیت رقابتی برای خود ایجاد می کند.

ابراهیم در توضیح تعالی موسسه ای گفت: تعلی به معنی تلاش برای دستیابی به کیفیت بالاتر در سطح موسسه است.

 

هم ترازی در مرجعیت علمی

محسن مردی سرپرست پژوهشگاه بیوتکنولوژی سازمان تات نیز در این نشست، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را مرجع علمی و حکمرانی دانش در بخش کشاورزی دانست و گفت: این سازمان مغز متفکر علمی بخش کشاورزی وزارت جهادکشاورزی است .
وی با اعلام اینکه ۹۸ درصد بذر کشور در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تولید می‌شود گفت: سالانه ۱۸ میلیون محصولاتی همچون شیر،گوشت، قرمز ،عسل، تخم مرغ و ماهی در این کشور تولید می‌شود.
مردی افزود: در ۵۰ سال گذشته سازمان تات نقش آفرینی مهمی در امنیت غذایی پایدار در کشور داشته است.