برنامه ها و دستاوردهای تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی اعلام شد

پایگاه خبری DA1news: احمدموسی پورگرجی از معرفی 16 رقم اصلاح شده زراعی و كارنامه درخشان بخش تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی در سال 1402 خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال وبذر، احمدموسی پورگرجی، رئیس بخش تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی در بیان فعالیت هاو دستاوردهای این بخش تحقیقاتی ، سال 1402 را یکی از درخشان ترین سال ها با معرفی 16 رقم زراعی اصلاح شده (دو رقم سیب زمینی، دو رقم فلفل هیبرید، چهار رقم گوجه فرنگی و هشت رقم مختلف بادمجان) دانست و به ارائه چشم انداز ها و برنامه های این بخش در سال 1403پرداخت.
موسی پورگرجی اظهار داشت؛ بخش تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی، سال گذشته در مسیر معرفی ارقام مختلف آزادگرد افشان و هیبرید محصولات، قدرت و شدت بیشتری را از خود نشان داد. وی از تدوین و تصویب 30 پروژه تحقیقاتی جدید برای اجرا در سال آتی توسط محققین بخش و اجرای 28 پروژه تحقیقاتی ادامه روند تحقیقات گذشته در مزرعه، گلخانه و آزمایشگاه خبرداد.

رئیس این بخش تحقیقاتی، چاپ کتاب ارزشمند ژنتیک و به نژادی کینوا و انتشار ده ها مقاله علمی و ترویجی همچنین داوری حدود 200 پروژه، مقاله و گزارش نهایی توسط محققین و اعضای هیئت علمی بخش را از دیگر بروندادهای درخشان بخش در سال 1402 عنوان کرد و درخصوص تعاملات با مراکز علمی و تحقیقاتی ملی و بین المللی خاطرنشان ساخت: در سال 1402 مانند سنوات قبل همکاری خوبی با مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی شکل گرفت و بخش به مدت یکماه میزبان دوره کارآموزی محققین کشور ازبکستان بود.

معرفی 18 رقم زراعی اصلاح شده برای سال های 1404-1403
-موسی پور گرجی با گذری بر چشم انداز فعالیت ها و برنامه های سال 1403 بر انجام تحقیقات به نژادی و به‌زراعي بر روی محصولات بخش و 18رقم در دست معرفی (۳ رقم جدید لوبیا ۴ رقم جدید باقلا ۴ رقم جدید سیب زمینی ۵ رقم جدید کینوا ۲ رقم هیبرید گوجه فرنگی) برای سال های 1404-1403، تهیه بذور پایه و پرورشی ارقام سبزی، صیفی و حبوبات آبی و کینوا، بررسی سازگاری ارقام داخلی و خارجی محصولات بخش، انتخاب و معرفي ارقام مقاوم به بیماری‌های مهم، تنش‌هاي شوري و خشكي، تعامل و ارتباط با مراکز تحقیقاتی داخلی و بین المللی در سال آتی تاکید کرد.