پژوهشگاه بیوتکنولوژی؛ نخلستان های کشور جوان می شوند

پایگاه خبری DA1news: نخلستان های جنوب استان کرمان به برکت دستاورد کاربردی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی جوان می شوند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی قرارداد های انتقال دانش فنی تکثیر غیرجنسی خرمای مجول و کلاته با هدف تولید انبوه در اختیار کشاورزان این خطه قرار می گیرد. این قراردادها امروز به امضای محسن مردی، سرپرست پژوهشگاه و احمد آیین، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان رسید.

آیین، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان طی گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی پژوهشگاه ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر دانش بنیان کردن کشاورزی اظهار داشت: یکی از مجموعه های پژوهشی بسیار تاثیرگذار در مجموعه تات، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی است که اهتمام ویژه ای بر تحقیقات کاربردی و انتقال دانش فنی دارد.

وی خاطرنشان کرد: منطقه محروم اما بسیار مستعد جنوب استان کرمان یکی از بزرگترین قطب های کشاورزی کشور است که سالانه 5 میلیون تن محصول کشاورزی دارد. یکی از مهمترین محصولات کشاورزی که با توجه به تغییرات اقلیمی باید برای توسعه آن در این منطقه آینده نگری کنیم خرماست. البته تنوع ارقام در جنوب استان کرمان و رقم غالب مضافتی است ولی در سال های اخیر رقم بومی کلاته هم بسیار مورد توجه قرار گرفته، به طوری که در سبد صادراتی کشور جای دارد. آیین با بیان این که تامین پاجوش خرمای کلوته از مهمترین چالش‌های کشاورزان این منطقه است ابراز امیدواری کرد با دستیابی به دانش فنی تکثیر انبوه نهال کشت بافتی کلوته و دیگر ارقام تجاری خرما زمینه توسعه کشت این محصول در جنوب استان کرمان فراهم شود.