بذرهای تغییر – راه حل های نوآورانه برای جهانی با دانش آب

پایگاه خبری DA1news: هفته جهانی آب 2023 در 24 آگوست با یک پیام آینده نگر به پایان رسید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، در طول کنفرانس، راه حل های نوآورانه برای چالش های آب در کانون توجه قرار گرفت. در سال 2024، تمرکز این رویداد بر روی همکاری آب فرامرزی با موضوع پل زدن مرزها: آب برای آینده ای صلح آمیز و پایدار خواهد بود.
هفته جهانی آب در سال 2023 شاهد حضور 15000 شرکت کننده از 193 کشور و منطقه به صورت آنلاین و در محل بوده است. برخی از پیام‌های کلیدی کنفرانس عبارتند از:

با موضوع Seeds of Change( بذرهای تغییر) ، بسیاری از سخنرانان بر لزوم صحبت بیشتر در مورد چگونگی ایجاد تحولات به جای فهرست کردن مشکلات تأکید کردند. تمرکز زیادی بر گفتگوهای بین نسلی و یادگیری از یکدیگر بود. نقش حیاتی اعتماد و شمول نیز مکررا ذکر شد.

زمان بازنگری در نوآوری است

مردم هنوز هم عمدتاً نوآوری را با فناوری مرتبط می دانند. اما، همانطور که کارین گاردز، سرپرست مدیر اجرایی موسسه بین المللی آب استکهلم (SIWI) اشاره کرد، نوآوری مفهومی بسیار گسترده تر است و هفته جهانی آب نیز نوآوری در حاکمیت، امور مالی، ارزش ها و فرهنگ را به نمایش گذاشت. همچنین مشخص شد که استفاده از لنز جنسیت چقدر ضروری است.

یادگیری از مردم بومی برای اولین بار، هفته جهانی آب با حضور نمایندگانی از حدود 20 گروه برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و تجربیات خود، تمرکز ویژه ای بر دانش مردم بومی داشت. افتتاحیه با سخنرانی دکتر میلیکا سوبی در مورد نقش دانش مردمان بومی برای نوآوری و اهمیت ارزش هایی مانند رفتار متقابل، احترام و روابط آغاز شد.

روند جالب امسال این بود که هر سه تیم برنده جایزه آب جونیور استکهلم تمرکز اقیانوسی داشتند. برای دانشمندان جوان، واضح است که منطقی نیست که آب شیرین، سواحل و اقیانوس ها را به عنوان موجودیت های جداگانه در نظر بگیرند. رویکرد منبع به دریا به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به هنجار جدید است.

در طول هفته آینده حاکمیت آب مورد بحث قرار گرفت. در جلسه پایانی What’s Next، پروفسور یوهان راکستروم، که یکی از روسای مشترک کمیسیون جهانی اقتصاد آب است، نیز حضور داشت که گزارشی در مورد چگونگی نیاز به تغییر مشوق ها و حکمرانی مرتبط با آب ارائه خواهد کرد. چرا به این نیاز است، زمانی که راکستروم تحقیقات جدیدی را در مورد فشاری که در حال حاضر بر چرخه آب جهانی وارد می‌کنیم و پیامدهای آن به اشتراک گذاشت، بسیار آشکار شد.

تعداد فزاینده‌ای از کنفرانس‌کنندگان از هفته جهانی آب برای ایجاد جلساتی استفاده می‌کنند که برای فرآیندهای بین‌المللی آماده می‌شوند، به‌عنوان مثال اجلاس آتی SDG در سپتامبر و نشست آب و هوا COP28 در دسامبر. این هفته همچنین کنفرانس آب 2023 سازمان ملل را در ماه مارس پیگیری کرد و پیشرفت‌های تاکنون در دستور کار اقدام آب را تحلیل کرد. این بسیار مطابق با تعهد SIWI به برنامه اقدام آب – ارائه هفته جهانی آب به عنوان عرصه ای برای اقدام جمعی برای حل چالش های آب بود.

هفته جهانی آب 2024 در آگوست 2024 برگزار می شود.