با خرید بیش از 702 هزار تن گندم، جشن خرمن در ارومیه برگزار شد

پایگاه خبری DA1news: جشن خرمن و شکرگزاری برداشت گندم در شهر سیلوانای شهرستان ارومیه با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، فرماندار ارومیه و جمعی از مسولان استانی برگزارشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دراین آیین با تبریک حلول ماه مبارک ربیع الاول که بهار ماه ها نام گرفته، اظهارکرد: در سایه تلاش شبانه روزی کشاورزان زحمت کش استان و کارشناسان مجموعه جهاد کشاورزی امسال با پیش بینی برداشت بیش از یک میلیون تُن گندم از سطح 394 هزار و 102 هکتار از مزارع زیر کشت این محصول در استان، رکورد خرید تضمینی گندم از مزارع آذربایجان‌غربی با خرید بیش از 702 هزار تن شکسته شد و استان برای اولین بار به رتبه 5 کشوری در تولید گندم ارتقا پیدا کرد.
شهبازی افزود: از مجموع گندم برداشت شده در استان، تاکنون 678 هزار تُن گندم از کشاورزان توسط مراکز به صورت تضمینی و 24 هزار و 800 تن گندم بذری خریداری شده که این مقدار طی هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده و از نظر کیفیت در حد بسیار مطلوب است.
وی ادامه داد: امسال 68 مرکز برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان دایر شده است.
شهبازی تاکید کرد: رکورد بیشترین خرید تضمینی گندم آذربایجان‌غربی در سال 1395 و خرید 632 هزار تُن گندم است، که امیدواریم با توجه به تداوم فعالیت مراکز خرید استان، رکورد خرید بیشتر از این میزان بوده و این روند در روزهای آتی افزایش یابد.
وی بیان کرد: در شهرستان ارومیه نیز امسال 33 هزار و 500 هکتار از مزارع زیر کشت گندم دیم و 11 هزار و 100 هکتار زیر کشت گندم آبی رفته است که پیش بینی می شود، 90 هزار تن گندم از مزارع برداشت شود.
این مسئول اضافه کرد: تا کنون 62 هزار تن گندم به صورت تضمینی توسط مراکز خرید دولتی خریداری شده است که نسبت به سال زراعی گذشته از رشد 61 درصدی برخوردار است.
وی گفت: افزایش تولید گندم؛ دستاورد بزرگ دولت سیزدهم است، بر اساس اخرین آمار اعلام شده ، بیش از 10 میلیون تن گندم از کشاورزان در سال جاری خریداری شده که این روند همچنان ادامه دارد و این امر موجب شده که عملا ایران در تولید این کالای استراتژیک به خودکفایی کامل برسد.