۳۰ درصد سیب درختی کشور درآذربایجان‌غربی تولید می‌شود

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۰ درصد سیب درختی کشور در این استان ، توسط ۴۸ هزار و ۵۳۳ بهره‌بردار این بخش تولید می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، خسرو شهبازی افزود: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته دار و دانه دار در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تُن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حدود ۱۵۰ هزار تُن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه های تولید آبمیوه و کنسانتره می‌شود.
شهبازی اظهار کرد: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا یابد.
شهبازی افزود: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه سه و اصلاح باغات درجه ۲ و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

۷۱ مرکز خرید سیب صنعتی در آذربایجان غربی فعال است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خسرو شهبازی اظهار کرد: تعداد ۷۱ مرکز خرید سیب صنعتی مجوز دار در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی در استان دایر شده که در صورت دریافت مجوز و افزایش تقاضا امکان افزایش تعداد این مراکز تا آخر فصل برداشت وجود دارد .

وی اضافه کرد: کارخانجات همکاری خوبی امسال در زمینه خرید سیب درجه سه دارند و با تغییر الگوی کشت و به کارگیری روش های علمی در صدد جایگزینی باغات سنتی با انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان‌رس هستیم.
شهبازی افزود: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا یابد.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون هر کیلوگرم سیب درجه سه استان به قیمت حدود ۳۱ هزار ریال در حال خریداری توسط کارخانجات است و قیمت سیب سر درختی از قرار هر کیلویی گرم ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار ریال است و بسته به تقاضا در بازار مصرف به قیمت ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۰ روز دیگر، اوج برداشت محصول سیب در آذربایجان غربی است ، تاکید کرد: انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود و از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند.