اکبر فتحي اعلام کرد: سياست‌های حمايتی از کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی

پایگاه خبری DA1news: رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي از برنامه ريزي براي انجام کشت قراردادي در سطح 454 هزار و 890 هکتار در سالزراعي آينده در آذربايجان شرقي خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری DA1news به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي استان، اکبر فتحي در گفتگو با خبرنگاران درباره سياست‌هاي حمايتي سازمان از کشت قراردادي افزود: کشاورزان استان آذربايجان شرقي براي اجراي کشت قراردادي حمايت مي‌شوند و در بسته سياست‌هاي حمايتي امسال، مهمترين حمايت وزارتخانه در زمينه توزيع کود‌هاي فسفاته و پتاسه ميان کشاورزان قراردادي و کسر وجه آن در زمان تحويل محصول است.

وي با بيان اينکه کشت قراردادي در استان آذربايجان شرقي شامل گندم آبي و ديم،‏ جو ديم و دانه‌هاي روغني شامل کلزا، گلرنگ و کاملينا مي‌شود ادامه داد: حمايت ديگر از کشاورزي قراردادي در بخش بيمه محصولات صورت مي‌گيرد به طوري که تعرفه بيمه خاص کشت قراردادي پيش‌بيني شده و اين تعرفه ۲۰ درصد تخفيف خواهد داشت.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي همچنين پرداخت کرايه حمل يا کمک ‌هزينه کرايه حمل،‏ انتقال دانش و فناوري و آموزش کشاورزان طرف قرارداد با همکاري موسسه ترويج و آموزش سازمان تات را از ديگر حمايت‌ها و مشوق‌هاي کشت قراردادي عنوان کرد.

وي در خصوص عملکرد اين سازمان در حوزه کشت قراردادي در آذربايجان شرقي گفت: در سال زراعي 1401-1402 بيش از 22 هزار هکتار گندم آبي در قالب حدود 5 هزار و 800 قرارداد که 33 درصد سطح کشت گندم آبي استان را شامل مي شد، تحت کشاورزي قراردادي قرار گرفت.

وي درباره جزييات برنامه کشت قراردادي سال زراعي ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گفت: در سال زراعي آينده حداقل 6 ميليون و 165 هزار هکتار کشت قراردادي گندم، جو و دانه‌هاي روغني هدفگذاري شده که از اين ميزان ۵.۵ ميليون هکتار گندم، ۴۰۰ هزار هکتار جو‏ و 265 هزار هکتار دانه‌هاي روغني در سطح کشور پيش‌بيني شده است. فتحی توسعه کشاورزي قراردادي را يکي از سياست‌هاي دولت سيزدهم عنوان و تصريح کرد: در سال زراعي ۱۴۰۳-۱۴۰۲ يک برنامه جامع کشاورزي قراردادي تهيه کرده‌ايم که براساس آن گندم در سطح 419 هزار و 590 هکتار،‏ جو ديم 26 هزار هکتار و دانه‌هاي روغني (کلزا ، گلرنگ و کاملينا) در سطح 9 هزار و 300 هکتار در سطح استان آذربايجان شرقي هدفگذاري شده است.

وي اذعان داشت: کشت قراردادي در سال زراعي آينده با همکاري شرکت بازرگاني دولتي ايران‏، سازمان مرکزي تعاون روستايي و شرکت پشتيباني امور دام و نهادهاي پشتيبان از جمله شرکت خدمات حمايتي کشاورزي، صندوق بيمه کشاورزي‏، مجموعه اتاق اصناف ايران، بنياد ملي گندمکاران و بانک کشاورزي به همراه مجريان غيردولتي اجرا مي‌شود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي از ابلاغ برنامه کشت قراردادي سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در آذربايجان شرقي خبر داد و افزود: کشت قراردادي با توجه به شرايط آب و هوايي از ۱۵ شهريور امسال آغاز خواهد شد.

وي ابراز اميدواري کرد اجراي کشت قراردادي در سال زراعي آينده به افزايش خوداتکايي در توليد گندم، کاهش واردات جو و تامين قسمتي از کنجاله و روغن مورد نياز کشور که جزو برنامه‌هاي اصلي وزارت جهاد کشاورزي است، کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *