پدیده مونسون دسترنج یکساله کشاورزان بلوچستان را نابود کرد

پایگاه خبری DA1news: بارش‌های شدید باران با فعالیت سامانه مونسون علاوه بر خوشحالی کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان بیش از ۷۷۰میلیارد تومان به بخش کشاورزی بلوچستان خسارت زد و دسترنج یکساله آنان را نابود کرد.

 پدیده مونسون در تابستان بر روی اقیانوس هند تشکیل شده که به دنبال آن بارش های شدید بر روی دریا در هندوستان و پاکستان می بارد و اثرات آن سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق جنوبی و مرکزی این استان را فرا می گیرد.
بادهای مونسون یا موسمی همه ساله در فصل تابستان طراوت خاصی به آب و هوای گرم جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر و سرباز می بخشد به طوریکه نسیم روح بخش و شمیم دل انگیزش جان را تازه می کند.

این پدیده با ویژگی بارز ریزش های رگباری و سنگین در مدت زمان کوتاه همراه با تند باد در تابستان معمولا شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته برخی کارشناسان بارش های این چنینی در جنوب سیستان و بلوچستان گرچه سبب جاری شدن سیلاب های مخرب و وارد آمدن خسارت های سنگین مالی و گاه جانی می شود، اما در صورت مهار آنها می توان آب مورد نیاز آشامیدنی و کشاورزی منطقه را که همواره در طول سال از تشنگی رنج می برند، ذخیره کرد.

همه ساله در فصل مونسون که از اواخر بهار تا اواخر تابستان ادامه دارد دریای عمان و جنوب سیستان و بلوچستان دستخوش تغییرات جوی شده و باران ها و بادهای موسمی دریا را مواج و رودخانه ها را دستخوش طغیان می‌کند و سیلاب جاری می‌شود.
شدت بارندگی‌های سامانه بارشی مونسون به حدی در منطقه جنوب سیستان وبلوچستان زیاد بود که موجب جاری شدن سیل شد و ‏به زمین های کشاورزی این منطقه خسارت وارد کرد‎.‎
امسال با فعالیت سامانه بارشی و بارش باران برخی شهرستانها و مناطق در گیر سیلاب شدند و خسارت‌هایی هم به بخش کشاورزی وارد و منجر شد تا اینبار جدای از گرمای هوا و آتش سوزی نخیلات؛ زحمات یکساله کشاورزان در جلو چشمانشان نابود و خستگی مهمان تن رنجورشان شود.

خسارت ۷۷۰ میلیارد تومانی مونسون به کشاورزی بلوچستان

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برآورد اولیه میزان خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت های بخش کشاورزی استان ناشی از بارندگی های سیل آسای پنجم تا هشتم مردادماه امسال را بیش از ۷۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان های راسک، نیکشهر، قصرقند، فنوج، لاشار، بمپور، سرباز ،ایرانشهر و خاش است.
محمد حسن یادگارزایی  بیان کرد: بیشترین خسارت به ۲۸۹ هکتار از اراضی آبی و دیم، هشت هزار و ۳۹۷ هکتار اراضی باغی، ۱۳ واحد دامداری روستایی و عشایری،۲۴۵ راس دام سبک و سنگین، ۱۰۰ کلنی زنبورعسل، ۴۶حلقه چاه کشاورزی و ۹۰ رشته قنات، ۷ کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۲۹ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال،۹ بندسار و سازه آبخیزداری و ۶ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی سیل آسا وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تفتان سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های تند و سیلابی اخیر در حوزه این شهرستان و در جوار تفتان بیش از ۳۵ میلیارد ریال خسارت به بار آورد.
فضل‌الله کردی تمندانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازدید از مزارع، باغات، منابع آبی و اراضی کشاورزی حوزه دهستان تفتان جنوبی صورت‌گرفته که خسارات وارده نیز انبوه بوده و با همکاری اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع کشاورزان و دامداران از جمله بازگشایی راه‌ها، بازگشایی و هدایت مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، حایل گذاری و حصارکشی خاکی قنوات و چشمه‌سارها در حال انجام است.
فرماندار تفتان نیز گفت: باران‌های مونسون علاوه بر اینکه خسارات زیادی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان تفتان وارد کرده در حوزه‌های زیرساختی نیز مشکلات فراوانی به دنبال داشته است.
علیرضا شهنوازان اظهار کرد: پیگیری برای جبران خسارات وارده به حوزه‌های زیرساختی و کشاورزی و غیره از سوی مدیران مربوطه باید با جدیت دنبال شود.

تخریب ۹۰۰ نخل فنوج بر اثر بارندگی شدید

مدیر جهاد کشاورزی فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بروز توفان و بارندگی شدید در روزهای اخیر، ۹۰۰ نخل بارور این شهرستان تخریب شد.

قنبر نارویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همچنین بروز این پدیده سبب ریزش شدید خرمای ۳۵۰ هکتار از نخلستان‌های حوزه قنات کوشک و زوار و مرکز شهرستان شد.

وی ادامه داد: شهرستان فنوج ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار نخلستان دارد که یک هزار و ۹۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

مدیر جهاد کشاورزی فنوج افزود: نخل‌داران و تولیدکنندگان خرما باید حمایت و پشتیبانی شوند و این مدیریت در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

حضور تیم های ارزیاب در منطقه برای برآورد خسارت‌ها

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه تاکنون سیلاب اخیر در جنوب این استان خسارت یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی به زیر ساخت‌های وارد کرده است.
مجید محبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین خسارت‌های وارده این مدت به بخش راه و کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان‌های فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر و مهرستان بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به تداوم بارندگی و احتمال خسارت های بیشتر همچنان تیم های ارزیاب ستاد بحران در منطقه حضور دارند و در حال بررسی و برآورد نهایی خسارت‌های وارده هستند.
مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: همچنان راه ۴۲ روستای در محدوده رودخانه کاجو در جنوب استان به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بسته است و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر با قوت ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *