اهمیت تحلیل داده ها به عنوان اساس الگوی کشت

پایگاه خبری DA1news: کریم احمدی صومعه در گردهمایی ملی محققان اقتصادی اجتماعی و ترویجی در اصفهان با اشاره به اهداف و برنامه‌های بالادستی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی متناسب با برنامه ها و چشم انداز وزارت متبوع در راستای اجرای پروژه ها و طرح های کلان تحقیقاتی گام بر می دارند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ معاون مدیریت منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی الگوی کشت را یکی از بزرگترین برنامه‌های چند سال اخیر این سازمان دانست و یادآور شد: تعیین الگوی کشت سابقه دیرینه‌ای داشته و چالش‌های شدیدی نیز وجود دارد که اساس برنامه الگوی کشت امروز هستند.
وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در این بخش ادامه داد: در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کمبود داده وجود ندارد زیرا کشور ما از سابقه ۵۰ ساله در زمینه تحقیقات برخوردار است و مراکز تولید آمارهای اقتصادی و اجتماعی در این زمینه فعال هستند، بنابراین ما باید مفاهیم آنها را به هم گره بزنیم و آنها را به زبان مدیران ارشد و افراد بدون تخصص از این موضوعات ارائه دهیم.
احمدی صومعه اساس الگوی کشت را داده‌ها اعلام کرد و گفت: طبق آمارها تولیدات بخش کشاورزی ۴۴ سال قبل با جمعیت ۳۶ میلیون نفری، ۲۵ میلیون تن بوده که اکنون میزان تولیدات کشور برای جمعیت بیش از ۸۷ میلیون نفر، به ۱۲۵ میلیون تن یعنی ۵ برابر رسیده است.
وی با اشاره به خودکفایی ۸۰ درصدی در تولید محصولات کشاورزی، گفت: روند رشد جمعیت در سال ۱۴۳۰ از ۸۷ میلیون فعلی به ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد و ما برای این جمعیت دست‌کم به ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی نیاز داریم؛ یعنی باید ۵۵ میلیون تن به تولید فعلی‌مان اضافه شود که برای دستیابی به این امر به کشاورزی دانش‌بنیان و اجرای الگوی کشت نیاز است.
احمدی با تاکید بر لزوم ارائه گزارش‌های آماری با تحلیل‌های اقتصادی به مدیران ادامه داد: مؤسسه پژوهشی برنامه‌ریزی محدود به تأمین نیاز روزمرگی وزارتخانه شده بنابراین فرصت تحلیل برای تصمیم‌سازی مناسب را در اختیار ندارند که باید این خلأ را پر کنیم.
وی از امکان هرگونه حمایت لازم از پژوهش‌ها خبر داد و گفت: برای اجرای طرح‌ها کمبود بودجه نداریم، ممکن است سلایق در مراکز، نوع هزینه کرد و دیدگاه‌ها متفاوت باشد اما اگر استانی برای اجرای طرح به اعتبار نیاز داشته باشد به صورت مستقل پرداخت خواهد شد.
معاون مدیریت منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اقدامات هر استان را قابل تعمیم به استان‌های دیگر بیان کرد و افزود: با نگاهی به نمودار رشد درآمدی و ارزش واقعی آن این پرسش ایجاد می‌شود که آیا با وجود تیم تحقیقاتی قوی، ارزش واقعی درآمد باید در حد کنونی باشد که قانع‌کننده نیست به عبارت دیگر اگر درآمد شیب مناسبی با تورم ندارد، در بهره‌وری نیاز به اصلاحاتی وجود دارد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در حاشیه گردهمایی ملی محققان اقتصادی، اجتماعی و ترویجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اهمیت دهکده فناوری و نوآوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در حال حاضر میزبان ۴۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌ی کشاورزی استان است.
محسن دادار افزود: برای حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و محققان جوان در بخش کشاورزی، در حال حاضر دهکده فناوری و نوآوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان میزبان ۳۱ واحد فناور است. این ۳۱ واحد فناور شامل هشت شرکت رشد یافته ،۲۰ شرکت فناور نوپا، یک شرکت فناور خدماتی و دو هسته فناور است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: دهکده فناوری و نوآوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در سال‌های متمادی همواره یکی از سه مرکز برتر کشور در حوزه‌ی کشاورزی بوده است. این مرکز در حال حاضر آمادگی پذیرش ۷۰ شرکت دانش بنیان در حوزه‌ی کشاورزی را دارد.
دادار امضای تفاهم نامه همکاری مرکز با صندوق نوآوری و شکوفایی استان اصفهان را از دیگر فعالیت‌های مرکز برای حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.