سیب ایران میزبان هیات اعزامی عراق / آذربایجان غربی بزرگترین تولید کننده سیب کشور

پایگاه خبری DA1news: در راستای تحکیم روابط دوستانه دوجانبه و گسترش همکاری های تجاری و فنی بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی عراق، گروه اعزامی از کشور عراق در قالب هیأت سه نفره متشکل از رئیس دپارتمان باغبانی، مسئول روابط بین الملل و مسئول امور برنامه ریزی و تجارت وزارت کشاورزی در یک سفر دو روزه به استان آذربایجان غربی ، از ظرفیت های تولیدی در بخش باغبانی، باغات سیب و واحدهای سردخانه ای، سورت و بسته بندی شهرستان ارومیه بازدید کردند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، هیات عراقی از ۴ واحد سردخانه، سورتینگ و بسته بندی در سطح شهرستان ارومیه که مجهز به تکنولوژی های روز هستند، بازدید کردند.

بر اساس این گزارش رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هیات عراقی با هدف بازدید از زنجیره سیب و تسهیل صادرات سیب به این کشور وارد استان شده است که بازدید از صنایع مختلف در برنامه سفر دو روزه این هیات است.

خسرو شهبازی در حاشیه اولین روز بازدید هیات عراقی از زنجیره سیب در استان، افزود: نزدیکی عراق به اذربایجان غربی زمینه ای برای برقراری ارتباط خوب تجاری و اقتصادی است.

وی اضافه کرد: این استان بزرگترین تولید کننده سیب کشور با تولید ۱.۵ میلیون تن صادرات سالانه است که امسال از این میزان ۷۵۵ هزار تن به کشورهای هدف صادرشده است.

همچنین معاون امور میوه ­های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید هیات تجاری و اداری عراقی از واحد سورت و بسته بندی میوه در روستای زینالو ارومیه گفت: ۲۵۰ هزار هکتار از باغات کشور زیر کشت سیب درختی است که سالانه سه تا چهار میلیون محصول از این باغات برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران از کم رقیب ترین و مهم ترین صادر کنندگان سیب به کشور عراق است ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی درصدد توسعه صادرات به این کشور و آشنایی آنان با دیگر پتاسیل های بخش کشاورزی کشور است.

وی اضافه کرد: روز گذشته این هیات از شهرستان دماوند و آذربایجان شرقی بازدید کردند و چون بیشترین سطح زیر کشت میوه سیب در این استان است ، امروز از باغهای سیب، سردخانه های نگهداری، ظرفیت فراوری محصولات و زنجیره های آن بازدید می شود و این بازدید ها زمینه ساز انعقاد تفاهم نامه ای همه جانبه می شود که قرار است بین وزرای کشاورزی ایران و عراق منعقد شود.