لطفعلی زاده: شناسایی مناطق مستعد سیل ضروری و اجتناب ناپذیر است

پایگاه خبری DA1news: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: در بارش های اخیر طرح آبخوانداری ایستگاه تحقیقاتی تسوج مرکز تحقیقات آذربایجان شرقی توانست جلوی خسارت های جبران ناپذیر در منطقه را بگیرد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ حسین لطفعلی زاده با اشاره به اینکه جستجوی راهکارهایی برای شناسایی مناطق مستعد سیل ضروری و اجتناب ناپذیر است، خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های سیل خیز در کشور است که خسارات جانی و مالی فراوانی داشته است از عوامل افزایش ایجاد سیل در استان تغییرات پوشش گیاهی و تغییر الگوی بارش بخصوص براساس تغییرات اقلیمی حاکم، گسترش شهرنشینی، دخل و تصرف در حریم رودخانه است.
وی گفت:وقوع سیلاب غیر مترقبه 14 اردیبهشت امسال و نقش ایستگاه پخش سیلاب و آبخوان تسوج در کاهش خسارات احتمالی به پایین دست نشان دهنده اهمیت اجرایی طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ادامه داد: وقوع بارش از ساعت ۸ صبح شروع شده وساعت 30/14 بعد از ظهر شدت یافته و میزان بارش 6/16میلی متر در محل ایستگاه هواشناسی آبخوان تسوج ثبت شده است و با شدت بیشتر در بالادست حوزه اتفاق افتاده و به خاطر زمان تمرکز کم حوزه و شرایط پوشش گیاهی کوهستان منجر به ایجاد سیلاب شدید همراه با فرسایش خاک شدید و درنهایت آورد رسوبی شده است.
لطفعلی زاده گفت: مهار وکنترل 70 درصدی سیلاب توسط سیستم آبگیری و تغذیه آن به سفره های آب زیرزمینی انجام گرفت، ‌بررسی سیلاب نشان دهنده دبی سیلابی بیش از 1300 مترمکعب بر ثانیه در آبراهه انگشتجان و 45 مترمکعبی در آبراهه امستجان است نزدیک به یک میلیون مترمکعب حجم آبگیری در سیستم مخازن جمع آوری و سیستم های غلام گردشی عرصه پخش سیلاب در بارش های اخیر مهار و به تغذیه سفره های زیرزمینی رسیده است.
وی افزود: متاسفانه به علت عدم رعایت گردشگران و استقرار خودروها در بستر بالادست رودخانه موجب تلفات سه دستگاه خودرو شد.
لطفعلی زاده ادامه داد: سیستم آبگیری آبخوان خسارت زیادی از بابت انباشت رسوب دیده است تاسیسات آبگیری و مخازن جمع آوری و کنترل سیلاب توانست مانع تخریب باغات و کارخانجات پائین دست و تاسیسات شهری و روستایی شود. خسارت جانی و مالی زیادی را در منطقه کاهش دهد.
وی گفت: عملکرد بهینه سازه های هیدرولیکی و ادوات هیدرومتری یکی از دستاوردهای ۲۶ ساله آبخوان در منطقه می باشد که تاثیر بسزایی در رفع معضلات اقتصادی و اجتماعی دارد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: سیلاب پدیده طبیعی ناشی از بارش های شدید است که منجر به تولید حجم زیادی از رواناب می شود و سطح آب رودخانه ها و مسیرهای رودخانه ای را بالا می برد.
حسین لطفعلی زاده افزود: سرریز طغیان های طبیعی گستره سیل را در دشت های سیلابی افزایش می دهد که منجر به آب گرفتگی مناطق، رانش زمین، جریان گل و لای، ریزش پل، آسیب به ساختمانها و تلفات اطراف می شود.
وی با اشاره به اینکه سیل در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق می افتد و تاثیر قابل توجهی دارد، افزود: تجاوز به حریم رودخانه و بی توجهی به حفظ و نگهداری رودخانه، اقدامات غیر مهندسی از نظر کنترل سیلاب در رودخانه ها که به دلیل درک ناکافی از شرایط هیدرولوژیکی و مورفولوژیکی رودخانه است، منجر به وقوع سیلابهای بزرگ و متعاقب آن خسارتهای شدید شده است .