امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و جهادکشاورزی هرمزگان

پایگاه خبری DA1news: تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و جهادکشاورزی هرمزگان، با پیگیری استاندار، برای توسعه صلح آمیز فناوری‌های هسته‌ای در کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی و آفات نخلستان‌های این استان امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری DA1news به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور روز چهارشنبه مراسم امضای این تفاهم‌نامه در این نشست گفت: در راستای توسعه برنامه های مدیریت آفات و بیماری های گیاهی در کشور یکی از راهبردها توسعه اقدامات غیرشیمیایی و حفظ و ارتقای ضریب امنیت غذایی جامعه است.

دکتر حسین رنجبر اقدم افزود: این تفاهم نامه در راستای مقابله و کنترل یکی از مهم‌ترین معضلات نخلستان‌های هرمزگان است که می‌تواند کارساز باشد، این کار برای نخستین بار در کشور در استان هرمزگان انجام خواهد گرفت و ضمن کنترل آفت به امنیت غذایی و ایمنی غذایی کمک خواهد کرد.

رئيس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: هرمزگان حدود ۳۸ هزار هکتار سطح زیرکشت نخیلات دارد که از این میزان ۲۷۲ هکتار تحت تاثیر سوسک سرخرطومی حنایی است که اگر اقدام مناسبی در خصوص مهار این آفت صورت نگیرد می‌تواند به سایر نخلستان‌های استان نیز آسیب بزند.

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به طرح‌های کلان استان در حوزه کشاورزی گفت: به دنبال توسعه کشاورزی و راهبری آن در استان از معیشتی به کشاورزی اقتصادی هستیم.

مهدی دوستی با بیان اینکه باید فناوری را وارد کشاورزی کرد، افزود: یک مشکل و مسئله در استان در حوزه کشاورزی داریم که بخشی از نخیلات دچار آفات مختلف می‌شدند و تنها محدود به نخیلات نیست بلکه سایر باغات را نیز تحت تاثیر قرار می‌داد.

وی بیان کرد: روش‌های مختلف برای مبارزه با آفات وجود دارد که یکی از این روش‌های نوین استفاده از انرژی هسته‌ای در مبارزه با آفات است، سند امروز هم برای کمک گرفتن از ظرفیت انرژی هسته‌ای برای ساخت تجهیزات مقابله با این افت و بیماری است که مزیت‌های زیادی در حوزه بهره وری و تولید و کاهش ریسک سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و تثبیت اشتغال خواهد داشت.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: در حوزه کشاورزی باید ابزار مدرن به کارگیری شود تا بتوان کشاورزی سنتی و معیشتی را به کشاورزی با صرفه و اقتصادی تبدیل کرد، در هرمزگان از طرح‌هایی که منفعت ملی دارند استقبال می‌کنیم و آماده ایم به صورت آزمایشی این طرح ها را اجرایی کنیم.

طراحی سامانه پرتودهی برای حذف آفات نخلستان ها و باغات

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها نیز در این نشست گفت: یکی از ماموریت‌های سازمان انرژی اتمی ارتقای سهم و نقش خود در حوزه امنیت غذایی ایران است، در دولت سیزدهم با رویکردی که وجود دارد خوشبختانه تجهیزات دانش بنیان خوبی ساخته شده است.

پژمان شیرمردی افزود: یکی از این تجهیزات دانش بنیان سامانه پرتودهی برای حذف آفات بود که به دنبال آن دستگاه‌هایی برای حذف آفات وارداتی طراحی و ساخته شده و امروز هم این تفاهم نامه در راستای شروع به کار این دستگاه بود و ظرف مدت سه ماه آینده تحویل هرمزگان خواهد شد.

وی بیان کرد: اعتبار این تفاهم نامه بخشی از سوی اعتبارات استانی و بخشی نیز از سوی سازمان انرژی اتمی ایران تامین خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *