درهمایش «جایزه دکتر رنجبر» از فعالان حوزه انرژی، آب و محیط زیست تقدیر کرد

به گزارش ( (DA1NEWS اخبار روزانه کشاورزی؛ دانشگاه صنعتی شریف در اولین دوره همایش «جایزه دکتر رنجبر» از افراد تاثیرگذار و شاخص در حوزه انرژی، آب و محیط زیست تقدیر کرد. در این مراسم طرح‌های قابل تقدیر در ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز معرفی شدند.

اولین دوره همایش «جایزه دکتر رنجبر» همزمان با هفته پژوهش، روز دهم آذرماه با حضور رسول جلیلی رئیس دانشگاه، فعالان حوزه انرژی، آب و محیط زیست و خانواده دکتر علی‌محمد رنجبر، در سالن آمفی تئاتر پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست شریف برگزار شد.

در ابتدای مراسم جلیلی ضمن خیرمقدم به حاضران به ویژه خانواده دکتر رنجبر طی سخنانی گفت: ما در هر گروه سنی نیاز داریم امید در زندگی‌مان جریان داشته باشد. مهم نیست در چه سن و سالی هستیم باید با امید به زندگی حرکت کنیم. برگزاری چنین جلساتی یادآور آن است که حتی وقتی حضور نداریم و به دیار باقی سفر کرده‌ایم اگر انسانی تاثیرگذار باشیم، هستند افرادی که یادمان را گرامی دارند. هر انسانی در زندگی مقدمه و مؤخره دارد که مقدمه را ما ایجاد می‌کنیم اما مؤخره را بسته به تاثیرگذاری‌مان، دیگران برای ما می‌سازند.

وی در ادامه به خاطرات و خدمات ارزنده دکتر رنجبر در طول فعالیت‌های خویش در جهت اعتلای دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: دکتر رنجبر در دهه ۸۰ و در دوران مسئولیت خویش سازوکارهای مهم و موثری در دانشگاه شریف بنا نهاد. وی علاوه بر مسئولیت حتی با استفاده از اعتبار و آبروی خویش از هیچ تلاشی در جهت تحقق اهداف دانشگاه دریغ نکرد.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: زحمات دکتر رنجبر و سازوکارهایی که ایجاد کرد، شایسته تقدیر است وظیفه خود می‌دانم از این فرصت استفاده کنم و در اینجا از تلاش‌های بی وقفه و دلسوزانه ایشان قدردانی کنم. امیدوارم شاهد استمرار این مراسم باشیم. این جایزه بیشتر جنبه نمادین دارد و ارزش مادی آن در قبال تلاشگران این حوزه زیاد نیست و مهم ارزش معنوی آن است.

معرفی ۲ طرح برگزیده

در ادامه دو طرح برگزیده که با رای داوران از میان ۳۵ طرح و پس از یک ماه و نیم بررسی انتخاب شده بودند، معرفی شدند.

با معرفی دو طرح‌ منتخب؛ از مهندس سینا حسین‌پور ملکوتی فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و مدیرعامل شرکت داده کاوان هوشمند نارگان (دیتال) با معرفی «سیستم پایش وضعیت و عیب یابی آنلاین تجهیزات دوار در صنایع انرژی (با نام تجاری گوبراس)»، با اعطای “جایزه رنجبر برای تلاش در عرصه فناوری” و دکتر مریم سیفی کلهور فارغ التحصیل دانشگاه خرونینگن هلند با «طرح مزرعه عمودی»، با اعطای “جایزه رنجبر برای تلاش در عرصه ایده‌های نوآورانه” تقدیر شد.

سپس دکتر مسعود تجریشی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، مهندس مهدی رحمتی معاون سابق وزیر نفت و معاون فنی سازمان برنامه و بودجه، دکتر مجید قاسمی معاون اسبق وزیر نیرو، رئیس اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل بانک پاسارگاد و دکتر فرهاد دبیری از مدیران و فعالان حوزه محیط زیست، به‌ عنوان چهره‌های مطرح و شایسته تقدیر در حوزه آب و انرژی و محیط زیست معرفی و تقدیر شدند.

در ادامه برنامه از خانواده دکتر رنجبر با اهدای تابلو طرح کاشی شکسته مزین به چهره ماندگار استاد تقدیر به عمل آمد.

سپس میزگردی با محوریت “بحران انرژی در کشور: تا کی بسوزیم و بسوزانیم”، با حضور دکتر سیدهاشم اورعی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه، مهندس علیرضا شیرانی مدیرعامل سابق شرکت موننکو ایران و مهندس احمد داودی دبیر باشگاه نفت و نیرو برگزار شد.

جایزه دکتر رنجبر که به‌ منظور ارج نهادن به فعالیت‌های ارزنده علمی و اجرایی استاد و شخصیت ماندگار دانشگاه شریف، دکتر علی محمد رنجبر و به یاد تلاش‌ها و اثرگذاری‌های وی نامگذاری شده، فرصتی‌ است برای تقدیر و قدردانی از طرح‌ها و پژوهش‌هایی که حلقه ‌اتصال صنعت و دانشگاه هستند. در این مراسم که به صورت سالانه برگزار خواهد شد، دو جایزه با عناوین “جایزه رنجبر برای تلاش در عرصه ایده‌های نوآورانه” و “جایزه رنجبر برای تلاش در عرصه فناوری” به دستاوردهای منتخب انجام شده در زمینه‌های انرژی، آب و محیط زیست اعطاء می‌شود.

دکتر علی‌محمد رنجبر، متولد بروجرد، استاد ایرانی مهندسی برق و اولین رئیس دانشگاه صنعتی شریف پس از انقلاب اسلامی ایران بود. او فوق لیسانس و دکترای خود را در سال‌های ۱۳۴۷ و ۱۳۵۴ از دانشگاه‌های تهران و امپریال کالج لندن گرفت. از آن زمان او استادی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم و تحقیقات تهران را برعهده داشت.

او استاد تمام بود و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵ ریاست پژوهشگاه نیرو را نیز برعهده داشت. علایق پژوهشی او حوزه سیستم‌های قدرت و حفاظت سیستم‌های قدرت، ماشین‌های الکتریکی و شبکه‌های هوشمند بود و به عنوان چهره ماندگار در سال ۱۳۸۳ برگزیده شد. این نام آور عرصه علم و صنعت بامداد روز شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ دعوت حق را لبیک گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *