اخذ کد صادراتی (QR) برای محصولات باغی پس از صدور شناسنامه

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: ۶۵۰ هکتار از مجموع ۴۸ هزار هکتار باغات استان لرستان از ابتدای سال جاری تاکنون شناسنامه دار شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، “کامران ساروقی” روز شنبه اظهار کرد: طرح ملی شناسنامه دار کردن باغات توسط نظام صنفی کشاورزی ‌( اتاق اصناف کشاورزی) از سال گذشته در سراسر کشور شروع شده و طبق ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی هرگونه خدمات دهی به باغداران شامل مجوز آب، برق، گاز هرگونه ساخت و ساز، فنس کشی، تعیین حق آبه ها، استفاده از مزایای معافیت بیمه تامین اجتماعی و سایر خدمات و نهاده‌های کشاورزی صرفا به باغ‌های شناسنامه‌دار تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بستر ثبت اطلاعات در “سامانه‌ سَبَک” فراهم شده است، افزود: دریافت گواهی محصول سالم و اخذ کد صادراتی (QR) برای محصولات باغی پس از صدور شناسنامه و پروانه امکان پذیر خواهد بود ، پایش مبادی تولید و میزان سم، کود و نیترات موجود در محصول رصد می شود و هرگونه خرید و فروش محصول باغات براساس کد ۱۸رقمی صادره توسط اتاق اصناف کشاورزی امکان پذیر خواهد بود.

ساروقی اضافه کرد: به منظور صدور شناسنامه، تمامی اطلاعات باغ شامل نوع درخت، سموم و کودها، منبع آب مورد استفاده، نوع نهال و نوع مالکیت اراضی در “سامانه‌ سَبَک” ثبت می‌شود.

رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: با شناسنامه‌دار کردن باغ ها مشخص می‌شود چه محصولی در کجا و به چه میزان تولید، همچنین ایجاد امکان تنظیم بازار و مدیریت پس از تولید محصول باغی فراهم می شود که در این راستا از کشاورزان و بهره برداران باغی درخواست می شود جهت انجام مراحل صدور و دریافت پروانه کسب کشاورزی و شناسنامه باغات به دفاتر اتاق اصناف کشاورزی شهرستان ها مراجعه نمایند.

جشنواره ای ملی که ملی نبود

وی همچنین درخصوص جشنواره های برگزار شده در راستای برندسازی محصولات کشاورزی استان از جمله “جشنواره گردو”، افزود: لرستان با تنوع آب و هوایی چهار فصل و مناسب قابلیت تبدیل به یکی از استان های مولد در عرضه محصولات باغی را دارد و محصولات باغی شاخص استان همچون انار سیاب کوهدشت، انجیر پلدختر، سیب بروجرد، زردآلوی دورود، و گردوی سلسله و دلفان قابلیت تسخیر بازارهای جهانی را دارند.

ساروقی با بیان اینکه سلسله با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب می تواند به قطب تولید گردو در کشور تبدیل شود عنوان کرد: در جشنواره ای که تحت عنوان “جشنواره گردو” طی هفته گذشته در این شهرستان برگزار شد، با اینکه نام جشنواره، ملی عنوان شده بود اما بدون حضور مهمانان ملی برگزار شد که این امر، نقصی جدی در برگزاری اینگونه جشنواره ها است.

رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: هر ساله شاهد برگزاری جشنواره هایی با همین کیفیت و البته با زحمت فراوان برگزارکنندگان آن هستیم اما در پایان کشاورزانی که به امید برند سازی محصولاتشان و ایجاد صنایع جانبی، تبدیلی و تکمیلی چشم انتظار مسوولان ارشد هستند، دست خالی از این جشنواره ها بازمی گردند.

ساروقی عنوان کرد: برگزاری جشنواره های “انار سیاب” “عسل” و “نخود دلفان” “زردآلوی دورود” و “لوبیای ازنا” تاکنون نتوانسته است برای کشاورزان و باغداران دستاوردی به همراه داشته باشد در حالی که شکل جشنواره باید بیشتر به صورت کارگاهی و انتقال تحربیات و داده های علمی باشد اما در عمل تنها شامل گزارش عملکرد مسوولان در حوزه های غیرکشاورزی است و جای خریداران، تجار، بازرگانان و بازاریان که تعیین کننده بازار هدف و چرخه اقتصاد کشاورزی هستند در این جشنواره خالی بود.

وی افزود: باید در این جشنواره از باغداران و بهره‌برداران موفق استان های تولید کننده گردو دعوت می شد تا جشنواره به کارگاهی برای انتقال داده ها و تجریبات آنها تبدیل و محصولات استان نیز در سطح ملی معرفی شود.

وی ادامه داد: امید می رود این موارد ر برگزاری سایر جشنواره های استان لحاظ شود تا شاهد رونق تولید، برندسازی محصولات و صادرات آنها در سطح کشور و حتی جهان باشیم و دسترنج کشاورزان توسط دلالان ضایع و محصولات تولیدی کم نظیر استان به نام سایر استان ها عرضه نشود.

بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان وجود دارد که توسط ۱۶۰‌ هزار بهره بردار به کشت انواع محصولات مختلف اختصاص می یابند که سالانه حدود سه میلیون تن محصول غذایی مورد نیاز کشور از این اراضی تامین می شود.