گودرزی: ۱۲ سال کار تحقیقاتی؛ معرفی ۶ رقم لوبیای زودرس و ایستاده هدفگذاری شد

پایگاه خبری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: معرفی ۶ رقم لوبیای زودرس و ایستاده پس از ۱۲ سال کار تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی این استان تا پایان سال‌جاری هدفگذاری شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، « غلامرضا گودرزی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: برخی از این ارقام زودرس هستند که آب‌ کمتری مصرف می‌کنند و برخی ایستاده هستند که می‌توان از مکانیزاسیون برای برداشت این محصولات استفاده‌کرد.

وی ادامه داد: ۲ رقم لوبیای چیتی از مجموعه این ارقام با فرم ایستاده و زودرس هستند که علاوه بر کاهش مصرف آب می توان برای برداشت آنها از مکانیزاسیون استفاده‌ کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: یکی از این ارقام مقاوم به آفت کنه است که نقش مهمی در مصرف سَم در این بخش به همراه دارد.

گودرزی یادآور شد: ۱۲ رقم لوبیا نیز در سال‌های گذشته در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی معرفی شده و تولید ارقام مقاوم به خشکی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: ۶ رقم انار نیز تاکنون در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی معرفی شده و به زودی ارقام جدید در این مرکز معرفی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با یادآوری انجام کار تحقیقاتی در زمینه تولید صنوبر گفت: با انجام کار تحقیقاتی مصرف آب در زمینه تولید صنوبر از ۱۷ هزار متر مکعب به ۹ هزار متر مکعب کاهش یافته‌ است.

گودرزی خاطرنشان کرد: میانگین تولید صنوبر از ۱۲ و نیم متر مکعب در هکتار در طول سال به سالانه ۴۲ مترمکعب در هکتار رسیده‌ است.

وی از اجرای مطالعه ۸۵ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در سال جاری خبرداد و افزود: در کنار اقدامات تحقیقاتی آموزش به بهره‌برداران در دستور کار این مرکز بوده و ۲۸۰ مورد اعزام محقق برای رفع مشکلات کشاورزان امسال انجام شده‌است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار کرد: هشت هزار تن بذر سال گذشته در این مرکز تولید شد که افزایش ۲۵ تا ۵۰ درصدی بذر در سال‌جاری در دستور کار قرار دارد.

گودرزی یادآور شد: ذخایر ژنتیکی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی در کشور داشته و باتوجه به تغییر اقلیم، معرفی ارقام به خشکی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بزرگترین ذخایر لوبیای کشور با یک هزار و ۶۰۰ ژنوتیپ در مرکز لوبیای خمین استان مرکزی قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: بزرگترین کلکسیون انار کشور نیز با ۸۴۰ ژنوتیپ کشور در این استان قرار دارد.

گودرزی افزود: ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی با ۳۰۰ گونه ژنوتیپ و گل محمدی با ۴۶ ژنوتیپ و گل گاوزبان در استان مرکزی مستقر است.

وی پردیس تحقیقات و آموزش انار را نیز یکی دیگر از این مراکز تحقیقاتی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک، ایستگاه تحقیقاتی منابع طبیعی خسبیجان، پایگاه تحقیقات گیاهان دارویی اراک، پایگاه تحقیقات آبخوانداری خشکرود زرندیه و پایگاه تحقیقات علوم دام فدک نیز در سطح استان فعال هستند.

گودرزی بیان کرد: چند برند محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که لوبیا و انار مربوط به استان مرکزی است.

وی یاد آور شد: میانگین تولید گندم در سال ۱۳۶۰ در استان مرکزی یک‌هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در سال بود که اکنون با انجام مطالعات تحقیقاتی و معرفی گونه‌های جدید تولید این محصول در استان به چهار هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده‌ است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همزمان با تولید گندم در این استان افزایش کیفیت این محصول نیز انجام شده‌ است.

گودرزی با یاد آوری معرفی آخرین ارقام گندم و جو در استان مرکزی گفت: “گندم سیمین” و “جو متین” سال گذشته در این استان معرفی شد که جو متین مقاوم به سرما و گندم سیمین مقاوم به خشکسالی است.

وی ادامه داد: درحوزه گندم دیم نیز “گندم باران” و “واران” به تازگی معرفی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی استان ۲۱۱ پست سازمانی دارد که تنها ۵۱ پست دارای تصدی است که از این تعداد ۲۱ نفر هیات علمی هستند.

گودرزی با یادآوری مصرف ۱۸ هزار متر مکعب آب در تولید محصول لوبیان افزود: با اجرای سامانه‌های نوین و استفاده از گونه‌های جدید مصرف آب کشاورزی در این محصول به ۶ هزار متر مکعب کاهش یافته‌است.

مرکز تحقیقات استان مرکزی در سال ۱۳۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد و بعد از ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۱۳۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و سپس در سال ۱۳۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی فعالیت می‌کند.

منبع: ایرنا