کبری توکلی از ساماندهی تولید بذر کنجد در استان بوشهر خبر داد

پایگاه خبری DA1news: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: باتوجه به اینکه کنجد یکی از محصولات مهم و بومی این استان است، تولید بذر کنجد برای ارتقای سطح بهره وری ساماندهی می‌شود.

به گزارش اخبار روزاه کشاورزی، کبری توکلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هرساله حدود پنج هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت کنجد می رود برهمین اساس ضرورت دارد در طرح توسعه کشت این محصول به بذر به عنوان کلیدی ترین نهاده مورد نیاز توجه جدی شده و تولید آن دارای ساختار و هدفمند شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآورشد: طی چندین جلسه استانی و ملی با مجری ملی طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی و محققین مرتبط با موضوع مقرر شد تولید بذر کنجد از ۲ جهت مورد توجه و پیگیری شود.

وی ادامه داد: در مرحله اول نماینده بخش خصوصی (شرکت زرین گستر بوشکان) متقبل شد که در کوتاه مدت با شناسایی مزارع مطلوب و بهره برداران پیشرو که رقم کنجد مورد کاشت آنها دشتستان ۲ بوده است به انعقاد قرارداد خرید و نظارت بر مزارع جهت تولید بذر مرغوب برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اقدام کند.

توکلی اضافه کرد: در مرحله دوم شرکت مذکور پیگیری لازم جهت کسب مجوزهای قانونی تولید بذر و ایجاد کارگاه بوجاری و تولید بذر اقدام نماید.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در حال حاضر شرکت مذکور ۲۶ هکتار از مزارع را شناسایی و تحت نظارت داشته و در بخش دوم در حال پیگیری مراحل اخذ مجوز است.

وی بیان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ سه طرح انتخاب ارقام مشارکتی (PVS) و یک طرح تغذیه گیاهی (PNT) در شهرستان‌های دشتستان و دشتی اجرا شده است.