قیمت گذاری گندم بر اساس تورم ۳۰ درصد اعلام شد

پایگاه خبری DA1news: عضو هیات رییسه اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به قیمت اعلامی گندم، گفت: قیمت گندم امسال بر اساس تورم ۳۰ درصد اعلامی از سوی بانک مرکزی مصوب شده است و چنانچه نرخ تورم تا پایان سال افزایش یابد، به همان اندازه به قیمت این محصول نیز افزوده می شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایرنا، کامران ساروقی” ، با اشاره به قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، اظهار کرد: دولت بر اساس این قانون، موظف است پس از برآورد هزینه های تولید، سود متعارف را اضافه و نرخ را تا پایان تیرماه اعلام کند که این قیمت گذاری شامل ۳۲ قلم کالای اساسی از جمله گندم می شود، البته امسال با یک تاخیر ۵۳ روزه به دلیل برخی اختلاف نظرها میان اعضای شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی انجام و به نرخ مربوطه منتهی شد.

وی اضافه کرد: براساس قانون تا یک هفته بعد از قیمت گذاری، وزیر جهاد کشاورزی پس از تایید باید قیمت مربوطه را رسما اعلام کند که تا روز دوشنبه قیمت امسال توسط وزیر رسما اعلام خواهد شد.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: اتاق اصناف کشاورزی به عنوان یار و حامی کشاورزان معتقد بود نرخ امسال باید بالای ۲۳۰ هزار ریال باشد، اما با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و لزوم چرخش چرخ های اقتصاد و البته با فداکاری کشاورزان که همواره در شرایط سخت، حامی دولت و مردم بوده اند، با قیمت ۱۹۵ هزار ریال موافقت شود.

ساروقی اضافه کرد: این مبلغ قیمت پایه بوده و چنانچه دولت می خواهد جایزه تحویل و یا یارانه سم و کود و نهاده ها را به کشاورزان بدهد، باید بالاتر از این قیمت، یارانه برای کشاورزان اختصاص یابد.

وی با اشاره به خودکفایی امسال کشور در تولید گندم، تصریح کرد: امسال میزان تولید گندم در کشور از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کرد و به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم که این اتفاق مبارک حاصل سخت کوشی و تلاش کشاورزان بود ، اما در حالی که باید جشن خودکفایی برگزار می شد ، هنوز کشاورز منتظر باقیمانده طلب گندم خود است.

وی با اشاره به عدم پرداخت کامل طلب گندمکاران، افزود: تمامی مطالبات گندمکاران بر اساس برنامه ریزی ها تا پایان شهریورماه ماه، پرداخت می شود.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به هزینه های بالای تولید برای کشاورزان، تصریح کرد: قیمت بالای لاستیک تراکتور، ادوات کشاورزی، نهاده ها و نیروی انسانی، کار کشاورزی را برای کشاورزان سخت کرده و دولت باید تلاش کند هزینه های تولید را پایین بیاورد.

ساروقی با تاکید بر لزوم ترغیب کشاورزان به کاشت گندم و پیروی از الگوی کشت، بیان کرد: اگر هزینه های تولید برای کشاورز بالا باشد و هیچگونه حمایت اساسی از او نشود، به سمت کاشت محصولات آبدوست که سود بیشتری دارد، تمایل پیدا می کند و بطور قطع در تولید محصولات استراتژیک با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به لزوم ارائه بسته های حمایتی به کشاورزان، یادآور شد: تلاش اتاق اصناف کشاورزی، حمایت از حقوق کشاورزان است.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف کشاورزی ایران افزود: خوشبختانه با اقدامات مدبرانه وزیر جهاد کشاورزی، اکنون کار به شکلی رضایتمندانه پیش می رود ، چرا که وزیر برنامه های خوبی برای اجرا در بخش کشاورزی دارد، ضمن اینکه وی به جایگاه اتاق اصناف کشاورزی واقف و با تشکل های بخش کشاورزی نیز ارتباط خوبی دارد و در شورای قیمت گذاری نیز کاملا هوشمندانه عمل می کند.

ساروقی ادامه داد: عملکرد وزیر در مجموعه وزارت در حال حاضر راضی کننده است و امیدواریم با همکاری و تعامل سایر دستگاه های عضو شورای قیمت گذاری و سایر بخش های کشاورزی بتوانند برنامه های ثمربخش خود را ادامه دهند تا بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی و دامی رفع و وضعیت اقتصادی در بخش کشاورزی که تامین کننده اقتصاد کشور است بهبود یابد.

لرستان ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از ۲ میلیون تن انواع محصول باغی، زراعی، شیلات و دام و طیور توسط حدود ۶۰۰ هزار نفر در قالب ۱۶۰ هزار خانوار بهره برداری این بخش تولید می شود.