اخذ شناسه كیو آر كد برای عرضه 10 محصول باغی و جالیزی الزامی است

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه اخذ شناسه کیو.آر برای عرضه داخلی و خارجی 10 محصول کشاورزی را الزامی قانونی اعلام کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، کیومرث اکبری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: با هدف نظارت بر تولید و ارتقای سلامت محصولات گیاهی و برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی داشتن کدشناسه(QR code) الزامی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: کد شناسه از طریق سامانه سماک همان درگاه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی به نشانی https://semak.maj.ir قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه موضوع سلامت محصولات کشاورزی حقی محفوظ برای همه مصرف کنندگان است، گفت: بهره برداران و تولیدکنندگان بایستی برای محصولات تولیدی کد شناسه دریافت کنند که صدور این کد با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با راهنمایی و مشورت بخش دولتی کشاورزی انجام می شود.

اکبری محصولات باغی شامل انگور، سیب درختی، خرما، مرکبات  و انار را از جمله محصولات مشمول شناسه کی.آر اعلام کرد و گفت: مهلت ثبت این محصولات تا پایان اسفند 1401 خواهد بود.

وی ادامه داد: محصولات جالیزی شامل خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل دلمه ای و کرفس نیز جهت ثبت در سامانه سماک با توجه به تاریخ کشت تا فروردین یا اردیبهشت ماه سال آتی مهلت دارند.

اکبری گفت: انتظار میرود بهره برداران با کمک نمایندگان سازمان نظام مهندسی در شهرستانها و مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی جهت راهنمایی نسبت به ثبت نام محصول خود در سامانه سماک اقدام کنند.

وی تاکید کرد: پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت غذائی در زنجیره تولید محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی و در تداوم آن ارتقای شاخص‌های سلامت عمومی از طریق شناسه‌دار کردن این محصولات محقق می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: در این فرآیند مطابق شیوه نامه پایش و ردیابی عوامل خسارت‌زای گیاهی، محصولات مزارع و باغ‌ها از زمان کاشت تا برداشت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی تحت نظارت‌های فنی گیاه‌پزشکی قرار می گیرد.

وی همچنین بیان کرد: تمامی عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی اعم از آفات و امراض در مراکز تولید مطابق دستورالعمل‌های فنی با نظارت کارشناسان مربوطه انجام شده و در پایان منجر به دریافت شناسه کیو.آر می شود که با این شناسه، شاخص‌های استاندارد محصولات تولیدی مورد رصد، پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *