اجرای الگوی کشت نیازمندهمدلی فرابخشی و فراقوه ایی است

پایگاه خبری DA1news: محصولات کشاورزی استان فارس با در نظر گرفتن تنوع اقلیمی و چهار فصل کاشت و برداشت، در بخش زراعت استان بیشتر نمایان و نمود پیدا کرده است.
بخش زراعت در استان فارس باعث شده است که این خطه از کشورمان بالاترین میزان کشت و تولید در اکثر محصولات زراعی را به خود اختصاص دهد. به طور مثال نیمی از سال در این استان مشغول به کاشت و برداشت گندم است.
با در نظر گرفتن جایگاه کشاورزی استان فارس در کشور و علی الخصوص زراعت با دکتر مهدی صادقی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

دکتر مهدی صادقی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ابتدای این گفت و گو گفت: گستره‌ی استان به گونه‌ایست که ما از این چند ده شهرستانی که شامل استان فارس است که قریب به هشتصد کیلومتر از مناطق گرمسیری ما که چند کیلومتری خلیج فارس شروع میشه تا به مرز اصفهان که این گستردگی و با آب و هواهای مختلف و متنوعی را ایجاد کرده که طبیعتا تنوع اقلیمی، تنوع محصولی ایجاد می‌کند.

دکتر صادقی افزود: در بخش زراعت موارد خاصی که در امور باغبانی و باغداری وجود دارد را شامل نمی شود، به طور مثال در استان فارس محصول گوجه‌فرنگی همیشه و در همه فصول کشت می‌کنیم در استان فارس هم در مناطق گرمسیری گوجه کشت می شود و هم مناطق سردسیر با این تفاوت که زمانش متفاوت است.

وی افزود: برای اینکه توضیحات را تکمیل کنم در بحث تنوع اقلیمی در خصوص محصول گوجه فرنگی، فکر می‌کنم تنها استانی هستیم که در طول سال تولید شده و کلا وقفه‌ای ایجاد نمیشه و دقیقا اگر گفته شود، حدود پونزده تا بیست روز اواخر پاییز یه مقداری خلا تولیدی داریم اگر پونزده روز بیست روز از کل سال کم بکنیم در طول سال گوجه فرنگی را کشت قسمت قابل توجهی از تولید کشور در استان فارس صورت می پذیرد.

وی در مورد محصولات زراعی استان توضیح داد و گفت: تعداد محصولاتی در بخش زراعت در استان فارس به بیش از صد محصول زراعی میرسد که بعضا ممکن است در بعضی محصولات در چند هکتارمحدود باشه و یا مثل گندم سطح وسیعی را به خود اختصاص بدهد.

صادقی درادامه این بخش از سخنان خود گفت: در بخش کم بودن بعضی از محصولات زراعی که به صورت محدود کشت می شود باید گفت که بعضی مسائل و عوامل مختلفی باعث می شودکه سطح کشت یک محصول کم یا زیاد شود که مهمترین دلیل اقتصادی بودن آن برای کشاورز است، از نظر کشاورز باید محصول، صرفه‌ای هزینه فایده ها داشته باشد .

دکتر صادقی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره استفاده از مکانیزاسیون در بخش زراعت گفت: در حوزه زراعت استان فارس استفاده از مکانیزاسیون بیشتر نمود پیدا کرده و از سیستم های نوین استفاده بهتری می شود.

وی گفت: همچنین در زراعت استان از نوآوری‌ها نیز استفاده می شود به طور مثل روی بحث افزایش تولید در واحد سطح محصول استراتژیک گندم استفاده از تغییر آرایش کشت را داشتیم در سال‌های گذشته و همچنین در سال‌های اخیر نیز ادامه پیدا کرده و طی چند سال اخیر به طور مثال کشت روی پشته های عریض و بلند را اجرایی کرده ایم و یک افزایش به صورت متوسط افزایش تولید به صورت متوسط پانصد کیلوگرمی را در هکتار داشتیم یا در اراضی شور استان از کف کارها استفاده کردیم و استفاده از کف کارها باعث شده که ما حتی تا یک تن افزایش تولید هم از طرف اراضی شور داشته باشیم.

وی ادامه داد و گفت: در شهرستان‌های جنوبی استان فارس با این مشکل مواجه هستیم که طی سال اراضی این مناطق با شور شدن و هم آب شور شده هم برای این اتفاق براش افتاده و ما در همین اراضی به هر صورت کشت‌های خیلی خوب و متنوعی را داریم.

دکتر صادقی گفت: استفاده از پهپادها هم رایج شده است که از پهپاد برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها خیلی خوب جواب داده است در بعضی از محصولات مثلا کلزا زمانیکه این محصول شته میزند از روش‌های سمپاشی قدیمی به سختی استفاده می شود چرا که ورود به مزارع کلزا سخت است از این رو از پهبادها استفاده می شود. در کشت گندم هم از پهپادها می‌تونیم استفاده بکنیم و امید داریم که با در نظر گرفتن تسهیلات بانکی مناسب کشاورزان و بهره‌برداران استان فارس از این تکنولوژی استفاده بیشتری داشته باشند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در خصوص اجرای الگوی کشت در استان فارس گفت: الگوی کشت یک بحث علمی است که یکی دو سال گذشته به آن پرداخته شده است. به نظر من در تغییر الگوی کشت، اولا باید شناخت الگوی کشت فعلی را داشته باشیم و محدودیت‌ها و بضاعتمان را بسنجیم و بعدش الگوی کشت را به نحو درست اجرا کنیم.
وی افزود: طرح الگوی کشت از طرف وزارت کشاورزی به استان‌ها ابلاغ کرد و ما هم بر الگوی اصلی کشت برش شهرستانی زدیم و شهرستانها را مکلف به انجام این کار کردیم ولی این مکلف کردن ما یه بحثی است که باید به آن پرداخته شود، باید گفته و لحاظ شود که چه ابزاری برای اجرایی صحیح و تمام و کمال الگوی کشت در اختیار جهاد کشاورزی وجود دارد.

دکتر صادقی گفت: باید بگویم که در استان فارس قبل از ابلاغ هم در این خصوص، مطالعه و برنامه ریزی شده بود و ما ورود پیدا کرده بودیم. مطالعه و برنامه های ما به صورت دشت به دشت بوده به این معنی که نمیشود یک الگو را باری کل یک استان اجرایی و عملیاتی کرد.چرا که ممکن است شرایط و اقلیم و تنوع محیطی یک دشت با دشت دیگر متفاوت باش. با این همه باید گفت که چه ابزاری در اختیار جهاد کشاورزی وجود داره جز بحث ترویجی و ارشادی و آموزشی که مثلا با توجه به شرایطی که وجود داره فرضا ما گوجه فرنگی را امسال در این دشت نکاریم، اگر کشاورزی خواست بکار چیکار می‌توانیم بکنیم و یا چه قوانین و مقرراتی وجود دارد که که کشاورز را از کشات یک محصول منع کنیم.

وی گفت: اجرای الگوی کشت نیازمند یک همدلی و به صورت قوانین ومقررات فرابخشی و فرا قوه ایی را طلب می کند. در این صورت است که جهاد کشاورزی ابزاری در دست دارد که می تواند با استناد به قوانین و حمایت های فرا قوه ای در پیشبرد و اجرای بهتر الگوی کشت وارد عمل شود.

ویدئو کامل این گفت و گو را در کانال آپارات DA1news.com ببنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *