در حال حاضر شرایط برای حمله ملخ صحرایی به استان های جنوبی مساعد نیست

پایگاه خبری DA1news: مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کارگاه آموزشی منطقه ای مبارزه با ملخ صحرایی با حضور کارشناسان کشاورزی استانهای خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و بوشهر در این استان آغاز به کار کرد.

به کزارش اخبار روزانه کشاورزی، احمد سبحانی افزود: این کارگاه آموزشی با همکاری سازمان خوارو بار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) با حضور اساتید مجرب سازمان حفظ نباتات در راستای ایجاد آمادگی و اتخاذ شیوه‌های مناسب مبارزه با ملخ صحرایی در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه کشور ما همواره مورد تهدید حمله ملخ‌های صحرایی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است بنابراین در صورت فراهم شدن شرایط بارندگی و ایجاد پوشش گیاهی مطلوب در کشورهای شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان احتمال افزایش جمعیت زمستانه ملخ و حرکت به سمت مناطق بهاره وجود دارد براین اساس باید تمهیدات لازم برای مقابله با ملخ صحرایی فراهم شود.

سبحانی اظهار کرد: در این کارگاه آموزشی شیوه‌های مختلف ردیابی، اجرای صحیح عملیات مبارزه شیمیایی و کالیبراسیون سمپاش‌ها به شکل عملی در عرصه، آموزش داده می‌شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: این کارگاه‌های بازآموزی در ۶ دوره ۲ روزه به صورت میدانی در منطقه و در هر دوره ۱۵ نفر در حال برگزاری است.

سبحانی یادآورشد: بر اساس پیش آگاهی‌های انجام شده از سوی داده‌های فائو و مدیریت مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با وجود بارش مناسب در استان های جنوبی کشور به دلیل شرایط دمایی و بارش کمتر از نرمال در شبه جزیره عربستان و شمال آفریقا در حال حاضر شرایط برای حمله ملخ صحرایی به استان های جنوبی مساعد نیست ولی ردیابی دقیق و آمادگی برای مبارزه با هرگونه ملخ های صحرایی و بومی در استان ها بسیار ضروری است.

پایگاه زمستانه آفت ملخ صحرایی عربستان است که به سمت عرض‌های جغرافیایی بالاتر که شامل استان‌های بوشهر، جنوب فارس، خوزستان و سیستان و بلوچستان بعنوان زیستگاه بهاره مهاجرت و درصورت وجود پوشش گیاهی مناسب در این مناطق پس از تخم ریزی به سمت هند و پاکستان تغیر مسیر می دهند.

از سال ۱۳۹۷تا ۱۴۰۰ استان های جنوبی ایران از جمله بوشهر با حمله ملخ صحرایی روبرو شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *