۱۹ درصد شرکت‌های دانش بنیان کردستان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۹ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی در این استان فعالیت می کنند که این تعداد ۱۹ درصد کل شرکت های دانش بنیان استان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، پیمان اسکندری روز یکشنبه در جلسه هم اندیشی کشاورزی دانش بنیان با حضور مخترعان، نخبگان و شرکت‌های فناور و دانش بنیان بر لزوم استفاده از استعداد و توانایی جامعه نخبگان در حوزه های مختلف کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: ۴۷ شرکت دانش بنیان در سطح استان در بخش های مختلف وجود دارد که از این تعداد ۹ شرکت به عبارتی ۱۹ درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه کردستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی ششمین استان کشور است، افزود: ۶ درصد شرکت های دانش بنیان در سطح کشور در بخش کشاورزی فعالیت دارند بنابراین توجه به زیرساخت‌های بنیادی و استفاده از شرکت های فناور باید در دستور کار قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: این سازمان به عنوان متولی امر تولید غذای جامعه با همفکری نخبگان کشاورزی روش های نوین و فن آوری‌های داخلی را به کار گرفته است تا گامی مهمی در افزایش تولید بردارد.

اسکندری با بیان اینکه اشتغال آفرینی و دانش بنیان، ۲ مولفه مهم تولید ملی هستند، گفت: بررسی آمارهای اشتغال کشور نشان دهنده این است که بخش عمده مشکل کشور در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و هر چه مقاطع تحصیلی بالاتر می‌رود، نرخ اشتغال هم کمتر می‌شود.

وی در ارتباط با تمایل کمتر شرکت‌های دانش بنیان به حضور در بخش کشاورزی اضافه کرد: دلایل متعددی در این رابطه دخیل است که مهمترین آنها عدم تمکن مالی و توانایی بهره برداران (کشاورزان و دامداران) برای استفاده از فناوری‌های نوین در مزارع و باغات و دامداری‌ها است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی افزود: عمده کشاورزان ما از نوع خرده‌پا و معیشتی هستند، لذا قدرت ریسک پذیری برای فناوری‌ها و موضوعات دانش بنیان جدید با توجه به هزینه‌های اولیه بالای آنها را ندارند.

اسکندری اظهار داشت: این سازمان تلاش دارد با تشکیل یک اتاق فکر همراه و همگام با نخبگان در راستای بکارگیری دانش و اختراعات نخبگان در حوزه کشاورزی و همفکری و حمایت های لازمه از این افراد تحولاتی نوین ایجاد کند.

نماینده بنیاد علوی هم در این جلسه با بیان اینکه بنیاد علوی بازوی محرومیت زدایی در روستاها است، گفت: از نخبگان استان در راستای آبادانی و پیشرفت روستاهای استان حمایت لازم را بکار خواهیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *