جعفریان خبر داد: قابلیت اجرای مالچِ پوشالی ایران در بیابانزدایی در کشورهای منطقه 

پایگاه خبری DA1news: مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: دستاوردهای موفق طرح‌های تحقیقاتی بادشکن غیرزنده از نوع زیستی در استان سمنان موسوم به مالچ پوشالی قابلیت اجرا در کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه برای بیابان‌زدایی در قالب همکاری دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی ، وحید جعفریان روز یکشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های تحقیقاتی مهار ماسه‌های روان در استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اجرای طرح تحقیقاتی بادشکن غیرزنده از نوع زیستی با استفاده از مواد دورریز کشاورزی مانند ساقه پنبه، پوشال برنج و نی‌، در مهار طوفان‌های ماسه‌ای و تثبیت ماسه‌های روان موثر است.
وی اضافه کرد: مالچ پوشالی با ضایعات کشاورزی است و با اجرای این طرح کشاورزان می‌توانند از فروش ضایعات درآمدزایی کنند.
وی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها طرح پژوهشی مالچ پوشالی در استان سمنان تا 100 درصد موجب تثبیت ماسه‌های روان و تا 70 درصد در احیای پوشش گیاهی موثر است.
جعفریان بیان کرد: طبق مطالعات گستره کانون‌های فرسایش بادی کشور 14 میلیون هکتار است که 22 استان را شامل می‌شود.
خسارت سالانه 6٠٠ میلیون دلاری کانون‌های فرسایش بادی
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: طبق تحقیقات کانون‌های فرسایش بادی و طوفان‌های ماسه‌ای سالانه 600 میلیون دلار به زیرساخت‌های مختلف مانند کشاورزی، راه و روستاهای کشور خسارت وارد می‌کند.
وی بیان کرد: طرح مالچ پوشالی در سرخس خراسان رضوی، خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان که دارای کانون بحرانی فرسایش بادی هستند، قابلیت استفاده دارد.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به موفقیت اجرای طرح مالچ ریگی طرح پیشنهادی زنده یاد پروفسور پرویز کردوانی از اهالی استان سمنان، افزود: مالچ ریگی راهکار موثر تثبیت ماسه‌های روان در تپه‌های رسی است، اما دغدغه مهم در این طرح روش اجرا است که این موضوع در بخش تحقیقات در دست بررسی است.