نوبخت اعلام کرد: مالکیت زمین‌های منابع طبیعی در اختیار سازمان منابع طبیعی است

پایگاه خبری DA1news: نوبخت در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛ مالکیت زمین های منابع طبیعی همچنان در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: در قالب مشارکت با طرح مردمی کاشت میلیارد درخت، حتی یک متر زمین برای زراعت چوب و نهال‌کاری به متقاضیان واگذار نمی‌شود بلکه احاله مدیریت براساس ضوابط و قوانین موجود صورت می‌گیرد و مالکیت زمین همچنان در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

عباسعلی نوبخت در جریان بازدید خبرنگاران از جنگل‌های هیرکانی در منطقه سنگده افزود: در ابتدای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، برخی از افراد و شرکت‌ها با دیدگاه کمک به این طرح، درخواست تخصیص زمین‌های منابع طبیعی را برای زراعت چوب داشتند و این در حالی است که ما هیچ زمینی را در این راستا به بخش خصوصی و یا شرکت‌های صنعتی واگذار نمی‌کنیم.
وی اظهار داشت: بخش خصوصی در دو حالت و در قالب ماده (۳) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور می‌تواند با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت همکاری کند.
نوبخت ادامه داد: در حالت نخست و در قالب این قانون، ما طرح را برای نهال‌کاری تهیه می‌کنیم و نهال‌ها در زمین‌هایی که در مالکیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هستند توسط بخش خصوصی و یا شرکت‌های صنعتی در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی‌شان کشت می‌شود و تا ۱۰ سال از آن نگهداری می‌کنند و امتیازی که می‌گیرند این است که در آن اراضی، تابلویی با نام شرکت حامی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با درج تعداد درخت‌های کاشته شده نصب می‌شود.
وی ادامه داد: در حالت دوم، زمین مستعد برای زراعت چوب براساس ظرفیت‌های قانونی تعیین و طی تشریفات مربوطه در اختیار متقاضی برای مدت مشخص به طور مثال برای ۱۰ سال قرار می‌گیرد و پس از اتمام مدت تعیین شده، زمین به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگردانده می‌شود و یا قرارداد طرح مشارکتی تمدید می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اعطای دو گواهی مد نظر گرفته شده که یکی از این گواهی‌ها از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و گواهی دیگر بین‌المللی است و با همکاری سازمان فائو تهیه می‌شود.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در آینده صنایع را تهدید می‌کند، تحریم شدن بر اثر تولید آلاینده‌ها توسط مجامع بین‌المللی است و از این رو، صنایع آلوده کننده با دریافت گواهی کاشت درخت اعلام می‌کنند که به رغم ایجاد آلاینده‌ها، در جذب و ترسیب کربن نقش داشته‌اند.
قانون اجازه واگذاری نهالستان های جنگلی را نمی‌دهد
نوبخت اذعان داشت: با اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت دیگر هیچ کس نسبت به اراضی نهالستان‌ها برای انجام کارهای عمرانی و یا ساخت و سازهای مسکونی چشمداشتی ندارد.
وی در توضیحی بیشتر در این باره در حاشیه بازدید خبرنگاران از نهالستان‌های لاجیم در شهر سوادکوه به خبرنگار ما گفت: اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت بدون زیرساخت‌های لازم عملی نمی‌شود و یکی از این زیرساخت‌ها، وجود نهالستان‌های خوب برای تولید نهال است.
نوبخت افزود: تقاضا و فشارها برای واگذاری اراضی نهالستان‌های جنگلی که در حریم یا بافت شهرها قرار دارند به منظور کارهای عمرانی و مسکن‌سازی زیاد است در حالی که ما به این نهالستان‌ها برای تولید نهال و اجرای طرح یک میلیارد درخت نیاز داریم.
وی اضافه کرد: قانون نیز اجازه واگذاری اراضی نهالستان‌های جنگلی را نمی‌دهد و در سوابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور چنین واگذاری وجود ندارد.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: هدف ما در وهله نخست حفظ و سپس احیا، غنی‌سازی و توسعه پوشش گیاهی کشور است.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد ارزش‌های اقتصادی و غیراقتصادی جنگل‌های هیرکانی بیان داشت: متخصصان سازمان منابع طبیعی بیشتر بر ارزش‌های غیراقتصادی جنگل‌ها مانند تولید آب، تولید اکسیژن، مقابله با پدیده گرد و غبار، مقابله با بیابانزایی، ترسیب کربن و جلوگیری از مهاجرت‌های اکولوژیک و حاشیه‌نشینی شهرها تمرکز دارند.
نوبخت با اشاره به این که سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار به علت بیابانزایی به کشور خسارت وارد می‌شود، گفت: ما می‌توانیم با یک ششم این پول، جلوی خسارات بیابانزایی را با تقویت و حفظ پوشش گیاهی بگیریم.
وی سطح جنگل‌های هیرکانی کشور را دو میلیون و ۴ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: جنگل‌های هیرکانی سالانه حدود ۳.۶ میلیارد متر مکعب آب تولید می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره ارزش اقتصادی جنگل‌ها اذعان داشت: براساس مطالعات در دنیا، ارزش کالاهای قابل مبادله جنگل‌ها مانند چوب و گیاهان دارویی حدود ۲۰ درصد و ارزش کالاهای غیرقابل مبادله آن ۸۰درصد است.
وی گفت: مسوولان استانی که به فکر توسعه عمرانی استان و منطقه‌شان هستند، در نظر داشته باشند که یکی از زیرساخت‌های توسعه در هر کشوری، منابع طبیعی پویا است.