بیش از 500 طرح آب و خاک در روستاها استان مرکزی اجرا شد

پایگاه خبری DA1news:  مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۵۳۲ طرح آب و خاک در مدت یک سال گذشته در نقاط مختلف این استان اجرا شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رسول شمسی افزود: با اجرای این طرح‌ها در ۵۰ درصد از روستاهای استان مرکزی در راستای بهره‌وری از منابع آبی استان طرح‌های آب و خاک اجرا شده‌ است.

وی ادامه داد: سه هزار میلیارد ریال منابع مالی شامل ۲ هزار میلیارد ریال از محل حمایت‌های بخش دولتی به صورت بلاعوض و یک‌هزار میلیارد ریال از محل خودیاری بهره‌برداران برای اجرای طرح‌های آب و خاک در استان مرکزی هزینه شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری اجرای ۵۲ طرح آبیاری تحت فشار در این استان گفت: این طرح‌ها در سطح یک‌هزار و ۲۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرایی شد.

شمسی خاطرنشان کرد: ۱۶۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد اجرای سامانه‌های آبیاری در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون ۷۵ هزار هکتار شامل ۴۸ درصد این زمین‌ها به انواع سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبیاری نوین افزایش ۷۵ تا ۹۰ درصدی بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را به همراه دارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۴۷ کیلومتر لایروبی و اصلاح و مرمت در ۳۱۲ رشته از قنوات استان در این مدت انجام شده‌ که برای اجرای این طرح‌ها ۹۳۰ میلیارد ریال هزینه شد.

شمسی اظهار کرد: ۳۰ کیلومتر پیش ساخته و ۱۰ کیلومتر کانال درجا نیز امسال با مشارکت بهره‌برداران در راستای جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی در روستاهای استان مرکزی اجرا شد.

وی ادامه داد: ۶۰ کیلومتر لوله‌گذاری نیز امسال از محل اعتبارات دولتی و خودیاری بهره‌برداران در روستاهای استان مرکزی اجرایی شد.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد. استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.