وبینار آموزشی اهمیت خسارت علفكش‌ها در گیاهان زراعی برگزار شد

پایگاه خبری DA1news: وبینار آموزشی با عنوان « اهمیت و تشخیص نشانگان خسارت علفکش‌ها در گیاهان زراعی » توسط دکتر محمد حسن هادی‌زاده، عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه­پزشکی برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور،  این وبینار در روز دوشنبه دوم مردادماه توسط اداره آموزش و ترویج موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضای هیات علمی، محققین، کارشناسان و بهره‌برداران حوزه کشاورزی و ترویج در سطح ملی برگزار گردید.

بر اساس این گزارش،علف‌کش یک عامل معمولا شیمیایی است که هدف اصلی آن از بین بردن یا جلوگیری از رشد رستنی‌های ناخواسته یا همان علف‌­های هرز است. علفکش­ها به دو گروه عمومی و انتخابی تقسیم می­شوند که در گروه انتخابی می­توانند طیف مشخصی از رستنی­های ناخواسته را بدون خسارت به گیاه زراعی مهار کنند. تعداد علف­­کش‌های ثبت شده تا 1401، بیش از 115 فرمولاسیون متعلق به 95 علف­کش تجارتی و 100 ماده ی موثره (بدون احتساب مواد افزودنی) در کشور است. از میان علف­کش­های ثبت شده، برنج 25 فرمولاسیون، غلات ریز دانه (گندم، جو و تریتیکاله) 21 فرمولاسیون، چغندرقند 22 فرمولاسیون، ذرت و سورگوم 16 فرمولاسیون، پنبه 9 عدد، سویا 11 فرمولاسیون، کلزا 7،فرمولاسیون، و نیشکر 8 فرمولاسیون را به خود اختصاص داده‌اند. عوامل موثر بر ظهور نشانه‌های خسارت به طور کلی شامل مصرف غیر صحیح علف­کش‌ها است که منجر به خسارت در همان سال یا به گیاهان تناوب در سال­های بعد خواهد شد. مهم­ترین این مشکلات وابسته به نحوه عمل علف‌کش ، عدم رعایت میزان مصرف توصیه شده، نازل‌های نامناسب، همپوشانی نامناسب نازل‌ها و تجمیع میزان مصرف شده، زمان نامناسب کاربرد علف‌کش، شرایط اقلیمی غیر عادی و باقی‌مانده علف‌کش در محیط رشد است. بسیاری از نشانه‌ها با توجه به نحوه ­ عمل علفکش­ قابل تفکیک از هم هستند ولی در مراحل پیشرفته‌تر خسارت به شواهد زیادی نیاز است. مهم‌ترین نحوه‌ی عمل علف‌کش­ها شامل بازدارنده سنتز چربی، بازدارنده سنتز اسیدهای آمینه، بازدارنده تقسیم سلولی ریشه، تنظیم کننده‌های رشد، بازدارنده‌های فتوسنتز، بازدارنده سنتز اسیدهای چرب، بازدارنده آنزیم ESPS، بازدارنده آنزیم ساخت گلوتامین، بازدارنده ساخت کاروتنوئید، بازدارنده چند مسیر حیاتی سلول، بازدارنده پرتوپورفیرینوژن اکسیداز هستند. تشخیص صحیح نشانگان می­تواند به تشخیص صحیح عامل ایجاد کننده و مدیریت آن کمک کند و این کار با کمک جمع­آوری شواهد از سابقه­ی عملیات زراعی و مصرف آفت­کش­ها و سایر عوامل احتمالی امکان پذیر خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *