نخستین سمپوزیوم علمی مقاومت علف‌های هرز به علف‌كش‌ها در موسسه تحقیقات گیاه پزشكی كشور برگزار گردید

پایگاه خبری Da1news: نخستین سمپوزیوم علمی مقاومت علف‌های هرز به علف‌كش‌ها در موسسه تحقیقات گیاه پزشكی كشور برگزار گردید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومي موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي کشور، اولین سمپوزیوم مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها با مشارکت انجمن علوم علف‌های‌هرز ایران و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با حضور دکتر نعیمی رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، دکتر رنجبراقدم سرپرست سازمان حفظ‌نباتات، دکتر حیدری معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، دکتر شاهرخی معاون پژوهش ‌و فنآوری مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، دکتر محمدعلی باغستانی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی، دکتر راستگو مدیر کارگروه تخصصی انجمن علوم علف‌های هرز ایران و دکتر حسن علیزاده استاد دانشگاه تهران و صاحبنظران، اندیشمندان، مدیران، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و کارشناسان بخش‌های مختلف دولتی و خصوص فعال در این حوزه در روز سه شنبه دوم اسفند سال جاری به صورت حضوری ( در سالن پروفسور رجبی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور ) و غیرحضوری ( از طریق تالار مجازی انجمن علوم علف‌های‌هرز ایران) برگزار گردید.

در ابتدا دکتر نعیمی رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان و اندیشمندان در حوزه علف‌های هرز، از زحمات و تلاش‌های انجمن علوم علف‌های هرز ایران، بخش تحقیقاتی علف‌های هرز موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و شرکت‌کنندگان در سمپوزیوم تشکر و قدردانی نمود. دکتر نعیمی به مشکلات و مخاطرات ایجاد شده در اثر علف‌های هرز مقاوم شده به علف‌کش‌ها اشاره و اهمیت کنترل شیمیایی و وضعیت کنونی پدیده مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها در دنیا، وجود سابقه طولانی تحقیقات در زمینه مقاومت علف‌هرز به علف‌کش‌ها در کشور و شکل‌گیری و ارتباط منسجم کارگروه‌های تخصصی در این زمینه را از نقاط قوت برای مدیریت این پدیده در کشور برشمردند. رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، به راهکارهای مدیریت مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها اشاره و بر مدیریت تلفیقی کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی و از جمله علف‌های هرز به منظور حفاظت از محیط زیست و سلامت مصرف‌کنندگان تاکید کردند.

در ادامه دکتر حسین رنجبراقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات ضمن اشاره به عملکرد این سازمان در خصوص پایش مستمر مقاومت آفات به آفت‌کش‌ها به ویژه علف‌کش‌ها در مناطق مختلف کشور،‌ بر ضرورت هماهنگی‌ بین دستگاه‌های مختلف وظیفه مند در این حوزه ، به منظور انتقال تجربیات و همچنین یافته‌های تحقیقاتی به بخش اجرا تاکید نمود.

دکتر راستگو مدیر کارگروه‌های تخصصی انجمن علوم علف‌های‌هرز پیرامون شکل‌گیری و فعال شدن کارگروهای تخصصی در انجمن علوم علف‌های هرز ایران و همچنین اهداف برگزاری نخستین سمپوزیوم مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها مطالبی را مطرح نمود.

در اين سمپوزيوم پانلي متشكل از دکتر باغستانی استاد موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، دکتر علیزاده استاد دانشگاه تهران و دکتر کشتکار استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص بررسي موضوعات و جنبه‌هاي تخصصي مختلف مقوله مقاومت علف‌هاي هرز به آفت‌كش‌ها تشكيل گرديد.
در اولین سخنرانی در پانل تخصصی مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، دکتر اسکندر زند استاد موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور” ضمن مروری بر ربع قرن تاریخچه تحقیقات، آموزش و ترویج پیرامون مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها در ایران”، به اهمیت کاربرد علف‌کش‌ها به عنوان یکی از کلیدی‌ترین روش‌های کنترل علف‌های‌هرز در مزارع بویژه در برخی از محصولات استراتژیک نظیر گندم پرداختند. ایشان در ادامه در خصوص خطرات عدم تنوع در بکارگیری روش‌های مختلف کنترل علف‌های‌هرز و تکیه بر روش کنترل شیمیایی با کاربرد مکرر علف‌کش‌های با مکانیزم عمل مشابه طی سال‌های متوالی و در نتیجه بروز و گسترش پديده مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها در مزارع تاکید نمودند. وی با اشاره به اهمیت گسترش آلودگی علف‌های‌هرز مقاوم در سطح وسیعی از مزارع، خاطر نشان کردند که این موضوع سبب خسارت قابل توجه کمی و کیفی و تحمیل هزینه‌های مضاعف برای کنترل علف‌های‌هرز در کشور گردیده و مشكلات عمده‌ای را براي کشاورزان ایجاد نموده است و در این خصوص راه‌اندازی سامانه پایش علف‌های‌هرز مقاوم به علف‌کش‌ها در کشور را ضروری دانستند. دکتر زند در ادامه با بیان اینکه حدود سه دهه از کشف آخرین مکانیزم‌های عمل معرفی شده در خصوص علف‌کش‌ها می‌گذرد و گزینه‌های موجود نیز به دلیل گسترش مقاومت در حال بی‌اثر شدن می‌باشند بر مدیریت تلفیقی علف‌های‌هرز تاکید نمودند. ایشان الگوی کشت مناسب، تناوب زراعی، تناوب علف‌کش‌ها، هدفمند کردن تدارک و توزیع علف‌کش‌ها و ثبت علف‌کش‌های جدید را به عنوان راهکارهای موثر برای مقابله با پدیده مقاومت بیان نمودند.

سپس دکتر رولاند بفا (Dr. Roland Beffa) مسئول کارگروه مقاومت به علف‌کش‌ها در انجمن علوم علف‌های‌هرز اروپا در سخنرانی خود با عنوان “مدیریت مقاومت علف‌های هرز و دورنمایی مقاومت علف‌های هرز “(Management of herbicide-resistant weeds and a perspective of the herbicide resistance future)

با اشاره به تازه‌ترین دستاوردهای مربوط به حوزه مقاومت علف‌های هرز به آفت‌کش‌ها در اروپا، به تشریح چشم انداز‌های مربوط به آینده این حوزه و راهکارهای مدیریتی آن پرداختند.

در آخرین سخنرانی دکتر جاوید قرخلو استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به ایراد سخنرانی با عنوان”علف‌های‌هرز مقاوم به علف‌کش‌ها در مزارع گندم استان گلستان “پرداخت و نکاتی را در خصوص پایش تا مدیریت گزارش پروژه‌های تحقیقاتی که طی یک دهه اخیر در استان گلستان با همکاری بخش‌های اجرایی انجام شده است را بیان نمود. ایشان همچنین به تشریح وضعیت علف‌های‌هررز مقاوم به علف‌کش‌ها در مزارع گندم استان گلستان و نیز تهیه نقشه‌های منطقه‌ای و در نهایت راهکارهای مدیریتی علف های هرز پرداخت. وی بر ضرورت شکل‌گیری گروه‌های منطقه‌ای در کشور با هدف پی‌جویی و پایش وضعیت علف‌های‌هرز مقاوم و همچنین بومی‌سازی روش‌های مختلف زیست‌سنجی، تشخیص مکانیزم‌های مولکولی مقاومت، تهیه نقشه پراکنش علف‌های‌هرز مقاوم و ارائه دستورالعمل‌های مدیریتی تاکید نمودند.

در پایان جلسه با بحث و تبادل نظر توسط اعضای محترم پنل متشکل از آقای دکتر باغستانی استاد موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، آقای دکتر علیزاده، استاد دانشگاه تهران و دکتر کشتکار استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران و شرکت‌کنندگان حضوری و مجازی، به ضرورت پیگیری این موضوع از دستگاه‌های مختلف به دلیل نقش آن در امنیت غذایی و شکل‌گیری بسته مدیریتی در این خصوص با مشارکت بخش‌های مختلف تحقیقاتی، دانشگاهی، اجرایی و خصوصی با در نظرگرفتن تمام جوانب و ملاحظات اشاره نمودند. مقرر گردید کارگروه تخصصی مقاومت و تحمل به علف‌کش‌ها، هماهنگی‌های لازم را برای ایجاد ارتباط پژوهشگران و صاحبنظران موسسات و مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، سازمان حفظ نباتات کشور، معاونت زراعت، معاونت باغبانی، بخش خصوصی و سایر دستگاه‌های مرتبط با تمرکز بر جنبه‌های مدیریتی علف‌های‌هرز مقاوم برقرار و پیگیری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *