نیکبخت تاکید کرد: نقش شرکت‌های تولیدی در دستیابی به امنیت پایدار غذایی 

پایگاه خبری DA1news: وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت‌های تولیدی در دستیابی به امنیت پایدار غذایی نقش مهمی دارند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «محمد علی نیکبخت» در دیدار با مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر، بر نقش مهم شرکت‌های تولیدی در دستیابی به امنیت پایدار غذایی تاکید و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین برنامه برای تولید پایدار و افزایش بهره وری، حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تولیدکنندگان است.

مرادی نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی در مورد مشکلات شرکت‌های تولیدی زیر مجموعه وبشهر بر آمادگی این شرکت برای کمک به تامین امنیت غذایی کشور و ترمیم و تکمیل زنجیره‌های ارزش ملی، استانی و منطقه‌ای تاکید کرد.

گام بلند بهشهر برای پیشتازی در صنعت

شرکت توسعه صنایع بهشهر با تغییر استراتژی و پیاده سازی برنامه های مدون گام بلندی برای پیشتازی در صنایع حوزه فعالیت، خصوصا صنایع شوینده و مواد غذایی برداشته است.

“هر چیزی به جز تولید حاشیه است” این جمله مرادی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر در بدو ورود به این شرکت بود. شرکتی که در سراشیبی قرار گرفته، روند سود دهی بسیاری از زیر مجموعه ها متوقف و حتی برخی از شرکت های باسابقه زیر مجموعه همچون پاکسان زیانده شده بودند. خط تولید برخی همچون مارگارین تعطیل، تامین مواد اولیه و تامین مالی به سختی پیش می‌رفت، تخصیص ارز با مشکلات فراوانی مواجه شده بود و پرونده های حقوقی بسیاری در محاکم قضایی مفتوح شده بود.

در چنین شرایطی تیم مدیریتی مسئولیت هدایت این هلدینگ چند رشته ای را بر عهده گرفت و در مدت کمتر از یکسال علاوه بر اینکه ترمز روند فرسایشی کشیده شد. بلکه شرکت مارگارین به خط تولید بازگشت، شرکت پاکسان از زیان خارج و به سود دهی رسید. بسیاری از شرکت های زیانده تعیین تکلیف، ادغام و یا منحل شدند. سود شرکت وصنا طی ۶ ماه رشد ۲۰ برابری پیدا کرد. و فروش شرکت صنایع بسته بندی رشد ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد.

روند صادرات محصولات شوینده به کشورهای همسایه رشد چشمگیری پیدا کرد و طرح های توسعه ای شرکت بهپاک، مارگارین و زرین ذرت شاهرود پیگیری و به مرحله اجرایی رسید. محصولات جدید در شرکت‌های تابعه تولید و فروش محصولات گلتاش برای اولین بار در کشور قزاقستان به نتیجه رسید.صورت های مالی بسیاری از شرکت های زیر مجموعه و شرکت توسعه صنایع بهشهر از نظر سودسازی بهبود پیدا کرد.

اما فرمول موفقیت این هلدینگ چند رشته‌ای چه بوده و این شرکت چگونه توانست روندها را تغییر و به سمت پیشتازی در صنایع مختلف حرکت کند؟ گزارش‌ها نشان می‌دهد استراتژی ها و سیاست‌های کلان شرکت تغییر کرده اولویت‌ها به سرعت تدوین شده و صادرات، محور برنامه‌های این شرکت قرار گرفته است.