گلشن: کمتر از 20 درصد کشور از آرد کامل استفاده می کنند

پایگاه خبری DA1news: ابوالفضل گلشن گفت: کمتر از 20 درصد کشور از آرد کامل استفاده می کنند و باید تولید آرد کامل در کشور افزایش یابد و تدابیر فوری برای جایگزینی با نان موجود اتخاذ شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، رئیس بخش تحقیقات صنایع غذایی و فناری های برداشت موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی اظهار داشت: موسسه در مورد استفاده از آرد کامل در تولید نان پیش قدم بوده و دانش فنی تولید نان سبوس دار با کیفیت مناسب فنی و تغذیه ای را دارا هستیم.

گلشن در نشست خبری روز ملی گندم و نان گفت: در صورت فراهم شدن زیرساخت ها، اصلاح آسیابها، موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی آمادگی در تولید نان کامل در سطح کشور را دارد.

وی افزود: در حال حاضر در تولید آرد مصرفی برای تولید نان سنتی درصد سبوس گیری بالایی انجام می شود که این باعث خروج حداقل 10درصد وزنی گند تولیدی به شکل سبوس و جوانه از چرخه مصرف شده و ضررهای اقتصادی و سلامتی جامعه را به دنبال دارد.

ابوالفضل گلشن اظهار داشت: در حال حاضر بخش عمده نان تولیدی در کشور از آردهای سفید و با درجه استخراج پائینی تهیه می شود و جوانه و سبوس جدا شده طی فرآیند آسیابانی به مصارف خوراک دام می رسد که به دلیلی  غیر اقتصادی است.

گلشن در توضیح دلایل غیر اقتصادی نان تولیدی کشور گفت: یکی از دلایل غیر اقتصادی نان های تولید کشور را می توان جدا شدن بخش بسیار مطلوب دانه گندم که از نظر تغذیه ای برای انسان مفید است.

وی راهکارهای پیشنهادی برای افزایش تولید آرد و نان کامل را برشمرد و گفت: بازنگری در استانداردهای سبوس گیری و تدوین استاندارد درصد جنینی گندم و فرهنگ سازی مصرف نان کامل و آگاهی جامعه از مضرات نان سفید راهکارهایی برای افزایش تولید آرد و نان کامل است.

گلشن ادامه داد و گفت: تدوین و ابلاغ شیوه نامه پخت صحیح نان و انجام فرآیند تخمیر و تدوین نظارت بر پخت صحیح نان کامل و برگزاری دوره های آوزشی فنی و حرفه ای برای نانوایان را از راهکاری پیشنهادی موسسه نام برد.