كشت گلخانه ای مزیت های فراوانی در تولید ، ایجاد اشتغال و ارزآوری دارد

پایگاه خبری DA1news: دکتر رضا آزادی رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه تحقیقات علوم باغبانی در مصاحبه ای با رادیو اقتصاد ضمن برشمردن مزایای توسعه کشت گلخانه ای، افزایش سهم تولیدات گلخانه ای را در راستای توسعه پایدار کشاورزی و حفظ منابع پایه و تامین امنیت غذایی مهم دانست.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی سازمان تات، رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی در سخنان آغازین خود ،ضمن اشاره به این مطلب که بخش کشاورزی می تواند در تحقق شعار سال از طریق رشد تولید به کاهش تورم کمک کند خاطر نشان ساخت: کشت گلخانه ای مزیت های فراوانی در تولید ، ایجاد اشتغال و ارزآوری دارد به ویژه برای کشاورزان جوان که به دنبال فرصت های سرمایه گذاری و اشتغال در بخش کشاورزی هستند؛ جالب است بدانید از هر یک هکتار کشت گلخانه می توان عملکردی ۵ تا ۱۰ برابر( بسته به نوع محصول) برای کشت و کار برقرار کرد.

وی قابلیت درآمد زایی و ایجاد اشتغال این حوزه را عاملی برای پر رنگ نشان دادن چرخه های اقتصادی و توسعه هوشمندانه دانست و یادآور شد: نکته دیگری که در حوزه اقتصادی یک گلخانه وجود دارد ؛ این است که محصولاتی که استانداردهای بین المللی دارند می توانند به عنوان موضوعات ارزآور برای کشور مدنظر قرار بگیرند و می توانند با قیمت بالاتری (از جنبه سرمایه گذاری و برگشت سرمایه) حدود سه تا چهار برابر قیمتی که در آن منطقه محصول خرید و فروش می‌شود وارد برنامه صادرات شود.

دکتر آزادی از تدوین برنامه توسعه گلخانه توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: محدودیت منابع کشور و ضرورت صیانت از آن برای آیندگان، اهمیت استفاده از فن آوری های نوین برای افزایش عملکرد در واحد سطح را بیش از پیش روشن کرده است؛ در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قوانین بالادستی، در دو فاز توسعه کشت های گلخانه ای را دنبال می کند که فاز اول آن توسعه کمی و فاز دوم آن توسعه متوازن گلخانه ها است که در این فاز به عواملی هم چون ضریب مکانیزاسیون، استانداردها و تامین عوامل تولید مناسب، کاهش موانع و فرایند صادرات و نکاتی که در حوزه بازرگانی توجه می شود.

وی به تنوع محصولات جدید به عنوان دیگر مزیت رقابتی کشت های گلخانه ای اشاره کرد و افزود: خانواده ها از ” سوپر سبزی ها” اطلاع کمی دارند؛ تعداد 70-60 سوپر سبزی مانند: سوئل، بیبی اسفناج و کیل که در سطح بین المللی اقبال خوبی دارد و ورود به تولید این سبزی های جدید می تواند شغل های جدید با ارزش افزوده بالاتری ایجاد کند .

رئیس پژوهشکده موسسه علوم باغبانی در پاسخ به سوالی موضوع بهره وری در کشت گلخانه ای را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت : در تولید محصولات کشاورزی در محیط گلخانه، رشته های تخصصی مختلفی با آن درگیر هستند از جمله رشته های کشاورزی ، بازرگانی وحتی عمران که برای نوع سازه و شرایط موجود به آن نگاه ویژه ای می شود و در این میان هر کدام از این رشته‌ ها نگاهی ویژه به موضوع بهره وری دارند. به این مفهوم که افرادی که در حوزه انرژی هستند از منظر عوامل سوخت و آب و افرادی که در حوزه کشاورزی هستند از منظر کشاورزی، بذرهای هیبرید و عواملی که در حوزه خاک ،آب و غیره هستند در بهره وری کشت گلخانه ای ایفای نقش می کنند.

دکتر آزادی در پاسخ به این سوال که چه نوع میوه یا گیاهی در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متردر استان خوزستان قابل کشت می باشد؟ بیان داشت: این سوال، سوالی عمومی است ؛ شمال استان خوزستان در منطقه دزفول یکی از مناطق مستعد برای کاشت سبزی و صیفی است؛ در حال حاضر منطقه صفی آباد دزفول در حقیقت به عنوان قطب سبزی و صیفی برای تولید بذر هیبرید در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت موسسه های تحقیقاتی سازمان تات و سایر مراکز علمی در حوزه کشت گلخانه بیان داشت: محققان سازمان تحقیقات به همراه مروجان با حضور در عرصه های تولیدی به انتقال آخرین یافته های تحقیقاتی به کشاورزان و بهره برداران مشغول هستند و از این فرصت استفاده می کنم اعلام نمایم؛ پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه تحقیقات باغبانی کشور در حال تدارک کارگاه آموزشی برای تکنسین های گلخانه داری است و همه علاقه مندان به فعالیت در این رشته می توانند با مراجعه به سایت موسسه مهارت خود را در حوزه های مرتبط با تولید گلخانه و کشت های هیدروپونیک و نهال های مثمر ارتقا دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *