نوبخت: ایران پل ارتباطی میان اقلیم‌های دنیاست

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم موجود در دنیا ۱۱ اقلیم در کشور ایران وجود دارد، گفت: کشور ایران پل ارتباطی میان اقلیم‌های دنیا است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، عباسعلی نوبخت روز شنبه در جریان سفر به قم در نشستی با مسئولان منابع پایدار و موقوفات حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: در کتاب‌های مقدس و سفارشات بزرگان دینی به درخت‌کاری توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه باید این گفتمان را در جامعه پیاده کنیم، مطرح کرد: از سال ۱۴۰۳، درخت‌داری در کنار درخت‌کاری باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حدیثی از پیامبراکرم(ص) در خصوص درخت‌کاری را مدنظر قرار داد و افزود: هر مسلمانی که درخت بکارد به اندازه هر مقداری که انسان و حیوانی از ثمره آن بخورد، خداوند به اندازه آن ثمره به وی پاداش خواهد داد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز به موضوع درخت‌کاری سفارش کرده‌اند، عنوان کرد: تمام این سفارشات نشان از اهمیت درختکاری دارد.

نوبخت با اشاره به اینکه کشور ما ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت دارد، خاطرنشان کرد: از کل مساحت کشور، مقدار کمی از این مساحت به شهرها و دریاچه‌ها اختصاص دارد و مابقی شامل ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۸۴ میلیون هکتار مرتع و ۳۰ میلیون هکتار بیابان است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در بسیاری از مراتع نیازمند عملیات آبخیزداری هستیم، یادآور شد: امروز مطالعات بسیاری بر روی ظرفیت‌ها و شرایط موجود در کشور درحال انجام است.

وی با بیان اینکه این بررسی‌ها بر روی رودخانه‌های ارس، دجله، فرات و … نیز درحال انجام است، ابراز کرد: این مطالعات شامل بررسی سدهای احداث شده بر روی این رودخانه‌ها توسط کشورهای همسایه و سدهایی که در دست احداث هستند، می باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه ۱۱ استان زاگرسی داریم، بیان کرد: ۴۰ درصد از آب مورد نیاز کشور توسط جنگل‌ها و مراتع زاگرسی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز دشمن ستون‌های اصلی امنیت زیستی مردم را نشانه گرفته است، اظهار داشت: قدرت جمهوری اسلامی در امنیت نظامی موجب شده است تا دشمن از عملیات‌های نظامی ناامید شده و در عرصه‌هایی مانند امنیت زیستی تهدیدهایی را ایجاد کند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ظرفیت تامین امنیت زیستی مانند امنیت نظامی وجود دارد، مطرح کرد: این موضوع با همکاری و مشارکت مردم محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و مبلغین نقش موثری در فرهنگ‌سازی این موضوع دارند، ابراز امیدواری کرد که با همراهی و همکاری حوزه‌های علمیه بتوانیم گام موثری در این مسیر برداشته شود.

نوبخت با اشاره به اینکه در کشور بیش از ۸ هزار گونه گیاهی داریم که بیش‌تر آن‌ها خاصیت دارویی دارند، خاطرنشان کرد: برای استفاده از این ظرفیت نیازمند تامین آب هستیم که با ایجاد جنگل می‌توانیم در این عرصه موفق باشیم.