استان همدان خاستگاه گیاهان دارویی/ کشت ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی دیم

پایگاه خبری DA1news: بهراملو  استان همدان را خاستگاه گیاهان دارویی دانست و گفت: ۲ هزار هکتار گیاه دارویی در دیمزارهای همدان کشت می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، رضا بهراملو در برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی گیاهان دارویی اظهار کرد: استان همدان خاستگاه گیاهان دارویی بوده است.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی حرکتی طبیعت محور است افزود: کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم به وسعت ۲ هزار هکتار برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: امیدواریم با همکاری کشاورزان بیش از این میزان محقق شود چراکه علاوه بر افزایش تولید، اقتصادی نیز هست.

وی با اشاره به اینکه کشت در اراضی دیم و اراضی آیش مصرف کم آب و ارتقای بهره‌وری را در پی دارد اضافه کرد: برنامه‌های ترویجی تحول‌گرا در مباحث کاربردی و در زمان خاص خود از ضروريات است.

بهراملو برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی را ترویج با رویکرد کاربردی و خروجی محور دانست و گفت: در کشاورزی امروز باید از مولفه‌هایی چون دانش‌بنیان بودن، استفاده از نقشه‌ راه کشاورزی و یاوران تولید بهره برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از تجربه کشاورزان نمونه و پیشرو ارتقای بهره‌وری ایجاد می‌کند چراکه تجربیات صاحبان ایده در بخش کشاورزی و عرصه تولید، در مزارع استان تسری پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر اینکه اجرای الگوی کشت نیز با قوت در حال پیگیری است گفت: به محض اختصاص بودجه الگوی کشت در استان عملیاتی می‌شود به نحوی که آیش زرد در طرح الگوی کشت به آیش سبز بدل شود.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است اضافه کرد: با اجرای الگوی کشت دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت تولید هستیم.