مرگ تدریجی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران؛ زخمی عمیق بر پیکره پایتخت 

پایگاه خبری DA1news: رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور گفت: پروژه بلندمرتبه‌سازی های حاشیه باغ گیاه‌شناسی با قدرت بیشتری دنبال می شود و اگر همین روند ادامه پیدا کند به مرگ تدریجی باغ منجر خواهد شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، علی علیزاده با حضور در استدیو برنامه “تهران ۲۰” شبکه تلویزیونی تهران، در گفت‌وگویی که به مناسب آغاز هفته منابع طبیعی با موضوع بلندمرتبه‌سازی‌های حاشیه باغ ترتیب شرکت کرد.

در این برنامه که با حضور مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برگزار شد، علی علیزاده ضمن تبریک هفته منابع طبیعی و تاکید بر حفظ محیط زیست گفت: بلندمرتبه سازی‌هایی که در ضلع شمال غرب باغ گیاه‌شناسی ملی ایران صورت گرفته زخمی عمیق بر پیکره باغ وارد آورده است. وی افزود در سال ۹۸ شورای عالی شهرسازی مصوبه‌هایی را صادر کرد که طبق آن، بارگذاری مسکونی مناطق شمال باغ گیاه شناسی باید از نه طبقه به حداکثر، سه طبقه کاهش پیدا کند. ارتش هم به عنوان سازنده پروژه این مصوبه را پذیرفت و حتی دنبال تک طبقه‌ای ساختن بود که متاسفانه این مصوبه به محاق رفت و برج سازی‌ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد.

علیزاده در ادامه با اعلام نگرش و تصور دستگاه‌های تصمیم‌ساز راجع به باغ گیاه‌شناسی ملی اظهار داشت: برای برخی از مسئولین و تصمیم‌سازان شهرداری، باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، تفاوتی با یک پارک و یا فضای سبز ندارد، لذا تصوری از مشکلات ناشی از بلندمرتبه سازی در حاشیه آن ندارند. وی افزود ما الان شاهد سه شیفته کار کردن برای پیشرفت پروژه هستیم.

وی در خصوص راه حل این بحران افزود: راهکار ما این است که در ابتدا، ساخت پروژه در همین مرحله متوقف شود و بعد دستگاه‌های مربوطه مثل شهرداری، شورای عالی شهرسازی، سازمان زمین شهری و وزارت جهاد کشاورزی راهکاری برای تحویل زمین‌های معوض برای ساخت در اختیار تعاونی ارتش ارائه بدهند تا هم سهامداران به حق خود برسند و هم باغ گیاه شناسی ملی ایران نجات یابد.
همچنین مهدی عباسی مهمان دیگر این برنامه با اشاره به اهمیت موقعیت راهبُردی باغ گیاه‌شناسی گفت: پروژه برج سازی مشخصاً با یک پروانه کلی در حال ساخت است و هر واحد پروانه جداگانه ندارد. ضمناً این پروانه حکم کمیسیون ماده صد دارد و شهرداری می‌تواند همین حالا این پروژه را متوقف کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه با توجه به قصور و اهمال شهرداری در به وجود آمدن این وضعیت اظهار داشت: مسئولین نباید می‌گذاشتند کار به این مرحله برسد و به هرقیمتی ولو به قیمت بست نشینی در محل، باید جلوی آن را می‌گرفتند. در حال حاضر هم تمام تلاش ما این است که با توجه به رویکرد ثابت و واحد دستگاه‌ها مبنی بر توقف پروژه، جلوی آن را بگیریم و اگر موفق نشویم با هجمه و فشار افکار عمومی جلوی آن را می‌گیریم.

گفتنی است علیرضا گودرزی، معاون حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور که به صورت تلفنی در این میزگرد شرکت می‌کرد با اشاره به اهمیت باغ گیاه‌شناسی و اولویت حفظ آن در شهر تهران اعلام کرد: حفظ باغ گیاه‌شناسی اولویت‌های اصلی پایتخت است. وی تصریح کرد همه ارکان نظام پیگیر توقف این پروژه هستند. وی افزود در همین چهارچوب، در بهمن ماه طی مکاتبه‌ای که فی مابین رئیس امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی با مدیرکل پیگیری ویژه دفتر رئیس جمهور صورت گرفت، ایرادات متعدد حقوقی این پروژه احصاء و به توقف فوری ساخت و ساز تأکید شد.