محمد علی دهقان: تحقیقات در افزایش کمی و کیفی تولید نقش محوری و اساس دارد

پایگاه خبری DA1news: محمد علی دهقان محقق غلات بخش تحقیقات زراعی باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: تولید غلات و خودکفائی آن و نیز تلاش برای صادرات این محصول استراتژیک یکی از اهداف اصلی و آرزوهای هر کشور و دولتی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، محمد علی دهقان، ضمن برشمردن دلیل اهمیت راهبردی این محصول ادامه داد: تولید محصول غلات و خودکفائی آن و نیز تلاش برای صادرات این محصول استراتژیک یکی از اهداف اصلی و آرزوهای هر کشور و دولتی است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی باغی در ادامه بیان کرد: نگاهی به سطح زیر کشت این محصول در ایران و جهان (به طور میانگین سالیانه ۲۵۰ میلیون هکتار در جهان و بیش از ۶ میلیون هکتار در ایران و با تولید بیش از ۷۰۰ میلیون تن در جهان و نزدیک به ۱۲ میلیون تن در ایران) و استفاده خوراکی گروه غلات در انواع غذاها و حجم و وزن مصرفی آن، پی به اهمیت این محصول خواهیم برد.

محقق غلات مرکز گلستان همچنین گفت: دستیابی به افزایش تولید نیازمند برنامه ریزی دراز مدت و همه جانبه و همکاری، همیاری و همراهی بسیاری از دستگاهها و نهادها است. در این میان تحقیقات در افزایش کمی و کیفی تولید نقش محوری و اساس دارد زیرا شرایط موجود نشان می دهد که سال به سال مشکلات تولید اعم از شرایط کلیمائی و خاک و آب روز به روز بغرنج تر می شود و باید راهی دیگری را در پیش گرفت تا به اهداف مورد نظر دست یافت.

شایان ذکر است در همین راستا موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر جهت هماهنگی، برنامه ریزی و مشخص کردن نقشه راه و اهداف و برنامه های آینده تحقیقاتی و تولید بذر در سال زراعی آینده با دعوت از محققان غلات سراسر کشور در محل موسسه اقدام به گردهمائی سالیانه غلات کشور نمودند. در این گردهمائی همکاران غلات این مرکز از جمله محمدعلی دهقان، سعید باقری کیا و احمد قلی پور در جلسات، سخنرانی ها و کمیته های تخصصی پروژه ها و بذر حضور فعال داشتند.