قاسمی گزارش داد: توسعه شبکه دانش کشاورزی، تربیت کشاورزان آینده

پایگاه خبری DA1news: رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این مؤسسه به‌عنوان مرجع سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های آموزشی ترویجی بخش کشاورزی و منابع طبیعی، فعالیت می‌کند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ قاسمی فعالیت‌ها و اقدامات مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی را در راستای برنامه‌ریزی و پشتیبانی لازم برای توسعه منابع انسانی کنشگران مختلف نظام نوآوری کشاورزی عنوان کرد و افزود: توسعه منابع و زیرساخت‌های آموزش و ترویج کشاورزی، توسعه شبکه دانش کشاورزی، آموزش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، آموزش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، تربیت کشاورزان آینده، توسعه مهارت شاغلین و متقاضیان فعالیت در بخش کشاورزی، ترویج دانش و فناوری کشاورزی و توسعه رسانه‌های آموزشی ترویجی کشاورزی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال گذشته توسط مؤسسه است.
وی گفت: در راستای توسعه منابع و زیرساخت‌های آموزش و ترویج کشاورزی شبکه دانش کشاورزی با ۱۰۰ پژوهشگر مروج ارشد و ۱۲۵۰ محقق معین پشتیبانی شد.
قاسمی با اعلام اینکه سال گذشته بیش از ۹۲۸۰ دوره مجازی شبکه آموزش کشاورزی (استانی و ملی) برگزارشده است، گفت: ۶۷ پروژه تحقیقی ترویجی و مطالعاتی حوزه آموزش و ترویج کشاورزی و ۱۲۹ گزارش نهایی، علمی فنی در راستای توسعه شبکه دانش کشاورزی در سال گذشته در مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی مصوب شده است.
وی برگزاری ۴ کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشور در سراسر کشور با حضور بیش از ۳۰۰ هزار نفر را از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص توسعه شبکه دانش کشاورزی عنوان کرد.
رئیس آموزش و ترویج کشاورزی با تأکید بر توانمندسازی زنان روستایی و عشایری گفت: آموزش ۶۵ هزار نفر از زنان روستایی و عشایری با ارائه آموزش‌های تخصصی، ایجاد ۱۰۳ صندوق اعتباری خرد با عضویت حدود ۳۰۹۰، انتخاب و آموزش ۱۲۰۰۰ نفر زن تسهیلگر توسعه روستایی، راه‌اندازی سامانه سیتا و آموزش ۶۵ هزار نفر از زنان روستایی و عشایری با ارائه آموزش‌های تخصصی در این راستا در مؤسسه انجام شد.
وی از راه‌اندازی ۱۸ هنرستان وابسته وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: تربیت کشاورزان آینده با آموزش های کاردانش و فنی حرفه‌ای ۲۲۲۴ دانش‌آموز، سنجش مهارت ۱۶۵۸۶ هزار متقاضی دیپلم کشاورزی، ایجاد و فعال‌سازی ۱۳۰ کانون جوانان روستایی و عشایری با عضویت حدود ۴ هزار جوان روستایی و تهیه و تدوین و ویرایش طرح کشاورزان آینده ایران از مهم‌ترین اقدامات مؤسسه در خصوص تربیت کشاورزان آینده در سال گذشته است.
قاسمی از مهارت‌آموزی ۵۰ هزار نفر از کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با رویکرد توسعه آموزش در محیط واقعی کار خبر داد و خاطرنشان کرد: آموزش‌های مهارتی به تعداد ۳۵۵ هزار نفر از شاغلین و متقاضیان فعالیت در بخش کشاورزی ارائه شد.
وی همچنین تدوین ۲۲۴ عنوان استاندارد شایستگی شغلی و معیار سنجش مهارت و آیین‌نامه‌های اجرایی برای استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای را ازجمله اقدامات مؤسسه در توسعه مهارت شاغلین و متقاضیان فعالیت در بخش کشاورزی عنوان کرد.
رئیس آموزش و ترویج کشاورزی با اعلام اینکه سال گذشته ۱۱۰۲۵ دقیقه برنامه تلویزیونی ملی (رویش) تولید و پخش شده است، گفت: همچنین ۱۰۰۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی استانی، ۴۲۰۰۰ دقیقه برنامه رادیویی استانی و ۵۵۶ عنوان رسانه دیداری شنیداری از دیگر اقدامات مؤسسه در توسعه رسانه‌های آموزشی ترویجی کشاورزی است.
قاسمی همچنین از تهیه و پخش برخط ۱۲۰۰۰۰ دقیقه برنامه از شبکه‌های ملی و استانی برکت نیز خبر داد.
این مقام مسئول ادامه داد: شناسایی، انتخاب و معرفی ۷۰۴۴ برگزیده بخش کشاورزی، ایجاد و فعال‌سازی ۴۹۴۷ مورد سازه ترویجی، ایجاد ۱۵۰ مزرعه نوآور بهره‌ور با همکاری مانَک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور، ایجاد و فعال‌سازی ۱۸۵ کانون جوانان روستایی و عشایری، برگزاری بیش از ۵۰ هزار مورد انواع فعالیت‌های ترویجی گروهی، انتقال و نشر حدود ۱۰۰۰ یافته تحقیقاتی قابل ترویج سازمان تات و ثبت هفت محصول مهم کشاورزی (گندم، گل محمدی، عسل، خرما، زعفران، انار و زیتون) در تقویم رسمی کشور از جمله مهم‌ترین اقدامات مؤسسه در راستای ترویج دانش و فناوری کشاورزی در سال گذشته است.