قاسمی اهداف و برنامه های مشارکت در مناسبتهای تقویم رسمی کشور را تشریح کرد/ ۱۱ مناسبت جدید تصویب شد

پایگاه خبری DA1news: اهداف و برنامه های همکاری و مشارکت معاونت آموزش و ترویج سازمان تات در تعیین مناسبت های ویژه به نام محصولات کشاورزی در ضمیمه تقویم رسمی کشور تشریح شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، در خبرها آمده بود که شورای انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف توسعه نشاط اجتماعی و احیای فرهنگ روستا مربوط به تولیدات کشاورزی است.

بر اساس همین گزارش و با توجه به نقش بالای معاونت آموزش و ترویج سازمان تات در پیگیری این موضوع  محمدمهدی قاسمی معاون سازمان تات و رییس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی اهداف و برنامه های این مؤسسه برای همکاری و مشارکت در این زمینه را اعلام نمود.

در برنامه ها و اهداف مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی آمده است؛ شناساندن ظرفیت ها و فرهنگ سازی برای توسعه و ترویج موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی و جامعه روستایی، یکی از راهبردهای اصلی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی است و براین اساس نیز در تعامل با دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در 6/4/1402 و 18/5/1402نسبت به معرفی یازده محصول گندم، زعفران، خرما، پنبه، عسل، انگور، نخود، نوغان، زیتون، گل محمدی، مرکبات برای گنجانیده شدن نام آنها در تقویم رسمی کشور اقدام که در نهایت نام هفت محصول گندم ، گل محمدی، عسل، خرما، زعفران، انار و زیتون مورد تصویب شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار گرفت.

بر این اساس برای اولین بار در تاریخ تقویم نگاری ایران، روز های 31فروردین؛ 20 اردیبهشت؛ 31 مرداد؛ 25 شهریور؛ 5 آبان؛ 7آبان و 4 آذر به ترتیب به نامهای گندم و نان؛ گل محمدی و گلاب؛ عسل؛ خرما؛ زعفران؛ انار و زیتون از سال 1403 در ضمیمه تقویم رسمی کشور گنجانیده خواهند شد .
رییس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان دلایل توجیهی برای انتخاب محصولات مذکور بیان داشت: نقش و اهمیت در تأمین امنیت غذایی؛ سطح پوشش در استانهای کشور؛ جایگاه کسب شده در دنیا؛ تعداد افراد درگیر در تولید و عرضه؛ دارا بودن میراث فرهنگی ناملموس و دینی؛ امکان توسعه گردشگری کشاورزی ؛ میزان مصرف، نقش در تغذیه و تأمین سلامت جامعه و امکان برگزاری جشن های محصولی با محوریت آنها از جمله مهمترین شاخصهای انتخاب آنها بوده اند.

قاسمی مهمترین اهداف مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در مشارکت و همکاری در این برنامه را توجه و تمرکز بر نقش و جایگاه محصولات کشاورزی و تولید کنندگان آنها در تأمین امنیت غذایی، آشناسازی جامعه با ظرفیت های بخش کشاورزی در تولید عرضه انواع محصولات کشاورزی دانست

وی کمک به تجاری سازی و تبدیل مزیت های نسبی به مزیت های رقابتی در تولید و عرضه انواع محصولات کشاورزی، کمک به ترویج گردشگری کشاورزی در عرصه های تولید محصولات دارای نشان جغرافیایی را نیز از اهداف مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در مشارکت و همکاری در این برنامه اعلام کرد.

رییس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: از سال آینده علاوه بر تدارک برنامه های آموزشی- ترویجی بویژه برگزاری جشنواره های ملی و منطقه ای با محوریت این محصولات در دستور کار قرار خواهد گرفت.