علیزاده: هدایت فعالیت موسسات توسط سازمان تات، یک ضرورت قالب قبول است

پایگاه خبری DA1news: شانزدهمین نشست شورای پژوهشی مؤسسه در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۱ با حضور جعفری، معاون پژوهش و فناوری؛ علیزاده، رئیس مؤسسه؛ دانشیان، مدیرکل دفتر امور پژوهشی؛ ثاقب طالبی، معاون پژوهش، فناوري و انتقال یافته­ ها؛ رؤسای بخش­های تحقیقاتی و سایر اعضاء در سالن جلسات اداری- مالی، برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، در ابتدای این جلسه، علیزاده ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور آقایان جعفری و دانشیان در جلسه اظهار داشت مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، به عنوان یک زیرمجموعه از سازمان تات، باید هماهنگ با آن سازمان و در کنار سایر مؤسسات پژوهشی، فعالیت های پژوهشی خود را انجام دهد تا بتواند در مسیر درست حل مشکلات کشاورزی و منابع طبیعی کشور، قدم بردارد. وی افزود ضرورت هدایت متمرکز فعالیت های ما از سوی سازمان تات، یک ضرورت بجا و قابل قبول است. علیزاده اظهار داشت شاید یکی از مشکلات سازمان تات این باشد که رنگ و بوی فعالیت های هر مؤسسه پژوهشی، متفاوت است و همسو کردن آنها در یک چهارچوب کلی می تواند دشوار باشد. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت، مؤسسه، وظیفه سنگین مدیریت باغ گیاه شناسی ملی ایران را هم به دوش می کشد به طوری که وقت عمده رئیس مؤسسه و بخش های پژوهشی به ویژه بخش گیاه شناسی را اشغال می کند. ایشان در ادامه به برخی از مشکلات و چالش های مدیریت باغ، اشاره کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ادامه داد در خرداد سال جاری، حدود ۳/۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح های استانی، به استان ها تخصیص داده شد ولی با توجه به اینکه عمده طرح های ما در عرصه اجرا می شود و از سویی دیگر، کمبود اتومبیل و مسائل دیگر، باعث می شود این اعتبار تخصیصی، نتواند تمام هزینه ها را پوشش دهد.

علیزاده ادامه داد یک تفاوت عمده ما با سایر مؤسسات پژوهشی این است که فعالیت های بخش های پژوهشی اصلی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور( بخش های: جنگل، مرتع، بیابان، گیاه شناسی و گیاهان دارویی) منتج به فناوری های نو و تولیدات نو نمی شود. وی ادامه داد عمده فعالیت های این مؤسسه، شامل تحقیقات توصیفی است که پایان ناپذیر است. وی افزود فعالیت بخش هایی دیگر مثل بخش تحقیقات زراعت چوب، فناوری و تولید را به همراه دارد. علیزاده ضمن تأکید بر این موضوع که دیتاهای جمع آوری شده همواره ارزشمندترین میراث محققین است اظهار داشت ضروری است این مؤسسه به عنوان یک مؤسسه تحقیقاتی توصیفی به رسمیت شناخته شود.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود میبایست جایگاه مؤسسات (در چهارچوب راهبردهای کلان سازمان تات) در تصویب و جهت گیری طرح های پژوهشی دیده شود و حرف آخر را مؤسسات ذیربط بزنند.

در ادامه این جلسه ثاقب طالبی ضمن خوشامدگویی به میهمانان و حاضرین در جلسه ضمن اشاره به آمار کلی از ساختار کارشناسی و هیئت علمی ستادی و استانی همچنین طرح ها و اعتبارات تخصیصی؛ به برخی مشکلات و چالش های موجود در مسیر اجرای پروژه های تحقیقاتی منابع طبیعی اشاره کرد. ایشان در مورد بحث گیاهان دارویی و برنامه هفتم راهبردی اظهار داشت موضوع اصلاح نباتات در این حوزه، جدید است و عمده فعالیت ما مربوط به غربالگری و گزینش خواهد بود. وی افزود هنوز به اولویت های نهایی در حوزه گیاهان دارویی نرسیده ایم لذا نمیتوانیم روی چند گیاه دارویی، محدود شویم.

در ادامه این جلسه جعفری، معاون پژوهش و فناوری ضمن تشکر و ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه اظهار داشت مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با توجه به وجود نیروی انسانی توانمند، در عرصه پژوهش منابع طبیعی یکی از توانمندترین مؤسسات زیرمجموعه سازمان تات است. ایشان ادامه داد محوریت مسائل فنی و تخصصی در تصویب طرح ها، با مؤسسات مربوطه است ولی ارتباط اصلی بخش اجرایی و وزارتخانه، با سازمات تات است لذا نیازهای اجرایی، در ابتدا در اختیار تات قرار می گیرد و ما موظفیم ضمن ساماندهی، مسائل را به بخش های پژوهشی منتقل کنیم. وی افزود سازمان تات از “محقق محوری” به سوی “برنامه محوری” حرکت کرده است تا هم فرایند جذب هیئت علمی و هم بحث تخصیص اعتبارات ساماندهی شود. جعفری ادامه داد گام بعدی سازمان این است که نقاط تماس در موضوعات پژوهشی را تعیین کند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات ادامه داد آیین نامه اصلاح پروژه ها، تدوین شده است و بر اساس آن تصویب طرح های مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در قالب جمع آوری، احیا، نگهداری و بهره برداری خواهد بود. جعفری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت از سال ۱۳۹۳ در برابر خروج حدود ۷۰۰ نفر هیئت علمی، عملا حدود ۱۸۰ نفر جذب سازمان شده اند. لذا باید از ظرفیت بخش خصوصی، دانشگاه و … استفاده کرد.

ایشان در انتها، ابراز امیدواری کرد که اقدامات مؤسسه باعث تحول ملموس در حوزه منابع طبیعی شود.

 

در ادامه جلسه، دانشیان، مدیرکل دفتر امور پژوهشی سازمان تات ضمن تشکر از دعوت به این جلسه اظهار داشت رویکرد سازمان، همگرایی و هدف محوری است. ایشان ضمن درخواست برای داشتن یک ادبیات و تعاریف مشترک درخصوص پروژه های تحقیقاتی اظهار داشت طرح ها به دو شکل سفارشی و یا مشترک تعریف می شوند. وی ادامه داد پایین ترین سطح اجرای تحقیقات را “پروژه” میگوییم و به مجموع چند پروژه، “طرح” گفته می شود. دانشیان ادامه داد پروژه ها بر اساس ماهیتشان به تک مکانه و چندمکانه تقسیم می شوند. ایشان در ادمه، توضیحاتی درخصوص تعاریف “مجری طرح” (“مجری مسئول طرح”)، “مجری مسئول پروژه”، “مجری استانی” و “همکار” ارائه داد. دانشیان اظهار داشت مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بیشترین تعداد طرح و از طرفی دیگر، کمترین پروژه مشترک را در سازمان تات دارد. وی افزود برخی از تخصص ها (مانند تخصص در حوزه خاک ) در این مؤسسه وجود ندارد یا خیلی محدوداند لذا لازم است برای موضوعات چند وجهی از مؤسسات دیگر کمک گرفته شود. ایشان در انتهای سخنان خود اظهار داشت موضوع پایش به تنهایی ارزش ندارد بلکه موضوع پایش و مدیریت باید در کنار هم قرار گیرند درنتیجه، پس از انجام پایش می توانید نحوه مدیریت و استفاده از نتایج را ارائه کنید.