نعیمی: از تمام ظرفیت‌های موجود برای رفع مشکلات در فارس استفاده خواهیم کرد

پایگاه خبری DA1news: شهرام نعیمی رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به همراه دکتر شهرام شاهرخی معاون پژوهش فناوری و انتقال یافته ها از ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی جهرم و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس بازدید کردند.

به ‌گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط‌ عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، شهرام نعیمی رئیس موسسه به همراه شهرام شاهرخی معاون پژوهش، فنآوري و انتقال‌یافته‎ ها در سلسله سفرهای استانی، در اولین روز سفر به استان فارس از ایستگاه تحقیقات کشاورزی جهرم بازدید و ضمن بررسی مشکلات گیاه‌پزشکی باغات شهرستان جهرم، نکات فنی درخصوص آفات و بیماری‌ها و روش‌های کنترل، را به باغدارن منطقه متذکر شدند.

این سفر با هدف بازدید از طرح جامع زوال مرکبات در منطقه می‌باشد که موسی نجفی‌نیا مجری مسئول طرح جامع زوال مرکبات در منطقه و عضو هیات‌ علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی ایشان را همراهی کردند. گفتنی است بازدید مذکور از باغات درختان لیمو مکزیکی، لیمو لیسبون و لیمو شیرین انجام شد. در طول بازدید رئیس موسسه به نقش و تأثیر آلودگی‌های قارچی و ویروسی درختان در زوال مرکبات اشاره کرد. ایشان همچنین از نخیلات ایستگاه جهرم، منطقه کاشت پکان و جوجوبا بازدید به عمل آوردند و در خصوص پایش و ردیابی آفت سرخرطومی حنایی خرما مواردی را به باغداران و مدیریت ایستگاه جهرم یادآور شدند.

شهرام نعیمی به اقدامات موسسه در خصوص مهم‌ترین‌ چالش‌هاي گياه‌پزشكي استان به ويژه زوال مركبات و سرخرطومی حنايی خرما اشاره کرد و گفت: موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از تمام ظرفیت‌های موجود برای برطرف کردن مشکلات در فارس استفاده خواهد کرد.

رئیس موسسه و گروه همراه در جلسه شورای شهرستان جهرم در محل مدیریت جهادکشاورزی شهرستان شرکت نمودند. این جلسه با حضور مقامات ارشد شهرستان جهرم بهزاد حاجی اقراری معاون فرماندار جهرم، بنفشه صفایی فراهانی رییس بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی فارس، حسن زمانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان جهرم؛ احسان شعبانپور رییس سازمان بسیج مهندسین شهرستان جهرم برگزار شد.

شهرام نعیمی در این جلسه با تأکید بر اینکه شهرستان جهرم از لحاظ کشاورزی اهمیت بالایی دارد پرداخت و گفت: محققین موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از کمک و همراهی خود برای حل مشکلات گیاه‌پزشکی دو عارضه زوال مرکبات و سرخرطومی حنایی خرما و تلاش بیشتر برای رفع آنها دریغ نخواهند کرد.

ایشان گفتند: اقدامات همه جانبه و چند جانبه از سوی موسسه و با همکاری شهرستان‌های درگیر در رفع حل معضل عارضه زوال مرکبات انجام شده است. بنابراین ضروری است که موارد زوال سریع مرکبات و زوال تدریجی مرکبات از هم تفکیک شوند، که برگزاری یک جلسه هم اندیشی با محققان درگیر با مشکل زوال برای رسیدن به نتیجه مناسب و همچنین کاهش چالش زوال مرکبات در دستور کار قرار گرفت..

در ادامه زمانی مدیر جهاد شهرستان جهرم گفت، می‌توان به یکی از دلایل اصلی زوال مرکبات، که اقتصاد آب و شرایط آبیاری است اشاره کرد، همچنین در مورد آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما، از جمله راه حل‌های مناسب، کنترل بیولوژیک و اعمال قرنطینه در جهرم و شهرستان‌های مجاور می‌تواند باشد.