صادرات کشمش کاشمر سالانه ۳۰ میلیون دلار ارزآوری دارد

پایگاه خبری Da1news: فرماندار کاشمر گفت: سالانه بیش از ۱۴ هزار تن کشمش به ارزش حدود ۳۰ میلیون دلار از این شهرستان صادر می‌شود که درآمد قابل توجه برای کشاورزی محلی و ارزآوری برای کشور دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایرنا، حجت الله شریعتمداری افزود: ارزش ریالی انگور صادر شده از کاشمر به کشورهای خلیج فارس، پاکستان، ترکیه و کشورهای آسیای میانه معادل ۱۱ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: سه هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کاشمر به کشت انگور اختصاص دارد که با توجه به میزان برداشت ۲۵ تن انگور در هر هکتار، سالانه ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن انگور در این شهرستان برداشت می شود.

فرماندار کاشمر ادامه داد: ۱۴ و نیم هزار تن کشمش از این میزان انگور، استحصال می شود و میزان انگور تازه خوری کاشمر نیز افزون بر ۲۰ هزار تن است، همچنین پنج درصد از انگور شهرستان به مصرف غوره، شیره و سرکه می رسد.

وی تصریح کرد: در خصوص ارز آوری از کشمش تولیدی کاشمر، ۲۰ درصد به مصرف داخلی می رسد و ۸۰ درصد صادر می شود.

شریعتمداری به فعالیت ۲۰ واحد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی کشمش و انگور در کاشمر اشاره و اظهار کرد: ۲۰ هزار تن انگور که بیشتر از ارقام «عسکری، پیکامی و ترکمن» است، بوسیله واحدهای تبدیلی مذکور فرآوری و بسته بندی می شود.

سطح زیر کشت انگور در خراسان رضوی ۲۹ هزار هکتار بوده که هشت هزار هکتار از آن دیم است.

جمعیت شهرستان کاشمر بر اساس آمار خدمات رسانی مراکز بهداشت شهرستان ۱۶۳ هزار نفر اعلام شده است که ۱۱۵ هزار نفر در شهرهای کاشمر و «فرگ قلعه» و بقیه در ۲۵ روستای شهرستان سکونت دارند.

مرکز شهرستان کاشمر در ۲۳۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای DA1news کلیک نمایید